تخلفات گمرکی

تخلفات گمرکی چیست

اقداماتی که تجار و بازرگانان بر خلاف قوانین و مقررات گمرکی مربوط به صادرات واردات کالا  انجام می‌دهند به نام تخلفات گمرکی شناخته می‌شود‌. این تخلفات نمونه‌های مختلفی دارد و می‌تواند برای دولت زیان‌هایی را به همراه داشته باشد. افرادی که سعی در دور زدن عوارض گمرکی و مالیات دارند و کالاها را به اشتباه برچسب گذاری می‌کنند متخلف محسوب می‌شوند و دولت طبق قوانین گمرکی برای آنها جریمه‌های سنگین در نظر می‌گیرد. کم کردن ارزش کالا و عدم اظهارنامه کالا هم از دیگر تخلفات قابل رسیدگی هستند. دور زدن قوانین عواقبی را برای متخلفین به همراه دارد و نشان می‌دهد که دولت قوانین گمرکی را به خوبی اجرا می‌کند.

انواع تخلفات گمرکی

تخلفاتی که در گمرک رخ می‌دهد به دلیل نقض قوانین است و اشکال مختلفی هم دارد. افراد و سازمان‌ها برای فرار از پرداخت مالیات و عوارض این تخلفات گمرکی را مرتکب می‌شوند. دولت تسلط کافی روی قوانین دارد و به سرعت متخلفین را شناسایی می‌کند. این تخلفات به طور کلی به ۲ دسته مجزا تقسیم بندی می‌شوند:

1. تخلفات گمرکی عام

تخلفات عام همان جرائم غیر مالی هستند که افراد و سازمان‌ها مرتکب می‌شوند‌‌. این تخلفات اگر چه پیامدهای مالی ندارند اما به دلیل نقض قوانین می‌توانند در سیستم اختلالاتی را ایجاد کنند.  قانون حقوق مهمی را برای گمرک در نظر گرفته و صادرات و واردات کالاها خصوصا واردات شمش طلا را به صورت کاملا قانونی تضمین می‌کند. افرادی که این قوانین را زیر پا می‌گذارند متخلف محسوب می‌شوند. حقوق تعیین شده برای این سازمان شامل توزیع کالا، بازرسی و تایید بارنامه و اظهارنامه و دریافت عوارض است. تخلفات گمرکی عام شامل همه افراد متخلف می‌شود و می‌تواند عواقب شدیدی مثل مجازات و جریمه را به همراه داشته باشد. مالیات‌های گمرکی نقش زیادی در درآمد زایی دولت دارند؛ بنابراین عدم پرداخت آنها باعث کاهش درآمد دولت می‌شود. تجار و بازرگانان باید کار خود را طبق قانون انجام دهند تا کسب و کاری موفق داشته باشند.

2. تخلفات گمرکی خاص

تخلفات خاص مالی هستند و می‌توانند زیان‌های مالی هنگفتی را برای دولت به همراه داشته باشند. پیامد مالی این جرایم زیاد است؛ زیرا تخلفات جدی‌تری به شمار می‌روند و دولت مجبور مالیات غیر مستقیم برای آن تعیین کند. این تخلفات چه به صورت عمدی باشند و چه غیر عمدی آسیب‌هایی را به کل کشور وارد می‌کنند. مالیات‌های غیر مستقیم برای خدمات و کالاها در نظر گرفته می‌شوند و تجار ملزم به پرداخت آن هستند. زمانی که فرد یا سازمانی تخلفات گمرکی خاص را مرتکب می‌شود مالیات‌های غیر مستقیم پرداخت نمی‌شوند و درآمد دولت افت می‌کند. طبقه بندی نادرست کالا، گزارش نکردن ارزش کالا، قاچاق از جمله این تخلفات است. پیامدهای مالی این جرایم گریبان صادرکننده و واردکننده را هم خواهد گرفت. به دلیل همین نتایج منفی و مخرب است که دولت سازمان‌ها و افراد را ملزم به رعایت قوانین گمرکی می‌کند. برای جلوگیری از بروز تخلفات خاص در زمان صادرات پلاستیک تجار سعی می‌کنند تا از کارشناسان مربوطه مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

انواع تخلفات گمرکی

تخلفات و جرایم گمرکی نمونه‌‌های مختلفی دارند که افراد و سازمان‌ها به شکل‌های مختلف مرتکب این تخلفات می‌شوند. در اینجا به چند مورد از انواع جرایم اشاره می‌کنیم:

  • عدم اظهار

عدم اظهار از انواع تخلفات رخ داده در گمرک است که در آن صاحب کالا کالاهای اظهار نشده را با نمونه‌های اظهار شده و مجاز ترکیب می‌کند. این کار قاچاق محسوب می‌شود و جزو تخلفات گمرکی است. اگر کالای مورد نظر مجاز هم باشد و ارزش و حقوق پایینی هم داشته باشد باز هم نباید این کار را کرد.

  •  اقدام عملی

هر گونه اقدام عملی که قوانین گمرکی را نقض کند تخلف محسوب می‌شود. اگر کالای تجاری مجاز بدون اظهارنامه از گمرک خارج شود جرم به حساب می‌آید. این نوع تخلف زمانی رخ می‌دهد که فرد کالای مجازی را جایگزین دیگری کند در صورتی که حقوقی گمرکی آن بیشتر است. تجار با انجام این تخلفات جریمه می‌شوند.

  • تخلف انتظامی

تخلف انتظامی نمونه دیگری از تخلفات رخ داده در گمرک است که در آن فرد خاطی مقررات آیین نامه‌ای را نقض می‌کند. دور زدن این قوانین زیان‌هایی را برای دولت به همراه دارد. این تخلفات گمرکی بیشتر شامل فرود آمدن، لنگر انداختن، پهلو گرفتن، خروج وسایل نقلیه بدون تشریفات و از مسیر غیر مجاز و وارد شدن وسایل نقلیه می‌شود. رئیس گمرک با توجه به قوانین تشخیص می‌دهد که فرد تخلفی مرتکب شده است.

قوانین تخلفات گمرکی

قوانین گمرکی با هدف جلوگیری از جرایم گمرکی و کاهش درآمد دولت وضع شده‌اند. افرادی که این قوانین و مقررات را زیر پا می‌گذارند متخلف محسوب می‌شوند و باید جریمه خود را به شکل‌های مختلف پرداخت کنند. این قوانین هر سال به‌روز می‌شوند و نقض آشکار آنها می‌تواند پیامدهای مالی و غیرمالی زیادی برای دولت، صادرکنندگان و واردکنندگان به همراه داشته باشد.

 این جرایم مصادیق متعددی را در بر می‌گیرند. گمرک مهم‌ترین نهاد در زمینه صادرات و واردات کالا است و منبع درآمد خوبی برای دولت به شمار می‌رود؛ اما تخلفات گمرکی می‌تواند این نهاد را متحمل ضرر کند. قوانینی که این نهاد برای تجار و بازرگانان در نظر گرفته باعث شده تا تخلفات به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

مهمترین قانون مربوط به دریافت عوارض و مالیات گمرکی است که بیشترین حجم درآمد دولت را به خود اختصاص می‌دهد. ضوابط تعیین شده در گمرک با نظم عمومی و امنیت و آسایش جامعه ارتباطی مستقیم دارد.

 اگر این قوانین نقض شوند نظم جامعه هم مختل می‌شود. با وضع قوانین جرایمی مثل قاچاق تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بازرسی از کالاها و چک کردن بارنامه از قوانین مهمی است که باعث رعایت شود. قوانین کامل هستند و رعایت آنها برای صاحبان کالا ضروری است.

رسیدگی به تخلفات گمرکی

برای رسیدگی به تخلفات گمرکی نیاز است تا شما از قوانین و مقررات وضع شده اطلاع کافی داشته باشید. هر فرد یا سازمانی که اقدام به دور زدن قوانین کند متخلف به شمار می‌رود و طبق همین قوانین جریمه می‌شود. کمیسیون بدوی و تجدیدنظر وظیفه رسیدگی به این تخلفات را به عهده دارد.

رسیدگی به تخلفات گمرکی

وظیفه اصلی این مرجع رسمی بررسی جرائم کیفری گمرکی مثل تخلف در تشخیص نوع کالا کالا تطبیق آن با تعرفه گمرکی است. اختلافی که مربوط به اجرای قوانین و مقررات صادرات و واردات می‌شود توسط همین مرجع مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای رسیدگی به این تخلفات اسناد و مدارک معتبر نیاز است و کمیسیون باید از افراد و سازمان‌های خاطی شواهد لازم را داشته باشد.

 زمانی نیاز به رای کمیسیون تجدید نظر است که مبلغ مابه التفاوت از مبلغی که معین شده بیشتر باشد. رای صادر شده برای تخلفات گمرکی توسط این مرجع در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض و رسیدگی است.

 گمرک نهادی حساس و مستعد برای ارتکاب برخی جرائم است به همین دلیل فعالیت این سازمان همیشه بررسی می‌شود. برای رعایت قوانین نیاز است تا تمام شناورها در اسکله پهلو بگیرند و بار آنها بررسی و تخلیه شود. هواپیماها در فرودگاه‌های مجاز فرو آیند و تمام مراحل گمرکی را طبق قانون پشت سر بگذارند.

زمان پیگیری تخلفات گمرکی

زمان پیگیری تخلفات برای همه افراد یکسان نیست و بستگی به نوع جرایم دارد. به طور میانگین گمرک و صاحب کالا ۸ ماه بعد از تاریخ صدور ترخیص فرصت دارند تا پرونده را به نتیجه برسانند. در این مدت زمان آنها می‌توانند حق و حقوق تعیین شده را از یکدیگر مطالبه کنند.

اگر تخلفات گمرکی به نوع جنس مرتبط نباشد ممکن است مدت زمان پیگیری تا ۱ سال هم به طول بیانجامد. ارائه اسناد نادرست و تقلبی می‌تواند پروسه رسیدگی به پرونده را طولانی‌تر کند. اگر فرد متخلف جرم قاچاق را مرتکب شده باشد باید جریمه آن را پرداخت کند و کالا طبق قانون مصادره می‌شود.

سخن پایانی

تخلفات و جرایم گمرکی با نقض قوانین همراه هستند و افراد و سازمان‌های متخلف طبق قانون جریمه می‌شوند. این جرایم به اشکال مختلف خود را نشان‌ می‌دهند. برای جلوگیری از بروز تخلفات گمرکی کارشناسان سایت گسیل کالای شرق تجار و بازرگانان را با قوانین و ضوابط آشنا می‌کنند و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند. همراهی با این پرسنل مجرب کمک می‌کند تا پروسه تجارت به بهترین شکل ممکن پیش برود. فعالیت شرکت زیر سایه قانون است و هیچ کاری را با نقض قانون انجام نمی‌دهد.

مقالات مرتبط

تخلفات گمرکی

تخلفات گمرکی چیست

مطالعه

کریر حمل و نقل

کریر حمل و نقل چیست؟

مطالعه

دموراژ چیست

دموراژ چیست؟

مطالعه

عوارض گمرکی چیست

عوارض گمرکی چیست؟

مطالعه

کارت بازرگانی چیست

کارت بازرگانی چیست؟

مطالعه

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب