گواهی مبدا چیست

گواهی مبدا چیست

گواهی مبدا سندی بوده که نشان می‌دهد کالای مورد نظر ساخت کدام کشور است. این سند در اتاق بازرگانی کشور طبق فرم بین المللی ICC صادر می‌شود. می‌توان گفت این گواهی یکی از اسناد مهم در بازرگانی بین الملی به حساب می‌آید که انواعی دارد که هر کدام از آن‌ها روی صادرات و واردات کالا تاثیر می‌گذارند. همچنین این گواهی‌ها برای خرید و فروش داخلی کالا اهمیت زیادی دارند؛ زیرا با استفاده از آن خریدار متوجه جزئیات محصول می‌شود.

انواع گواهی مبدا

گواهی‌های مبدا در کشورهای مختلف انواع متفاوتی دارند. در ادامه با انواع گواهی‌هایی که در ایران وجود دارد آشنا می‌شوید:

  • فرم A : از فرم A برای صادر کردن کالاها به کشور‌های اروپایی، آمریکا، اقیانوسه، ترکیه، قزاقزستان و اوکراین استفاده می‌کنند. فرم A گواهی است که برخی از کشورها برای کمک به کشورهایی که در حال توسعه هستند از آن استفاده می‌کنند.
  • فرم PTA : از این فرم فقط برای صادر کردن کالا به پاکستان استفاده می‌شود.
  • گواهی مبدا ترجیحی (Preferential Certificate of Origin):

این نوع گواهی نشان از وجود یک توافق تجارت آزاد یا طرح ترجیحی کاهش تعرفه‌ها در بین برخی کشورها دارد تا به توسعه اقتصادی و آسان‌تر شدن صادرات و واردات به یکدیگر کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، صادرات بین ایالات‌متحده، مکزیک و کانادا تحت قرارداد تجارت آزاد USMCA معاف از عوارض گمرکی است و گواهی مبدا در این کشورها از نوع ترجیحی یا نوع A است. در این موارد و موارد مشابه، به‌جای آن، از فاکتور تجاری یا بارنامه استفاده می‌شود.

  • گواهی مبدا غیر ترجیحی (Non-preferential Certificate of Origin):

این نوع از گواهی مبدا به نام گواهی معمولی نیز شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که کالای مورد‌نظر واجد شرایط کاهش تعرفه یا بدون تعرفه گمرکی تحت معاهدات تجاری بین کشورها نیست. اگر کشور صادرکننده، معاهده یا قرارداد تجاری با کشور واردکننده نداشته باشد، یک گواهی مبدا غیر ترجیحی یا معمولی نیاز دارد.

گواهی مبدا اخذ شده شرکت گسیل کالای شرق

نمونه گواهی مبدا اخذ شده شرکت گسیل کالای شرق

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی مبدا

برای صادر کردن گواهی مبدا یکسری مدارک مورد نیاز است که شما باید آن‌ها را به اتاق بازرگانی تحویل دهید. در ادامه مدارک مورد نیاز برای شما ذکر شده است:

  • فاکتور فروش ) Invoice  (: فاکتور فروش جزئیات کاملی از محصول، قیمت و تعداد آن دارد.
  • بارنامه : بارنامه یکی از مهمترین مدارکی است که برای صدور گواهی نیاز است، زیرا در آن حمل و نقل کالا و کشورهای مبدا و مقصد مشخص شده است.
  • کارت بازرگانی : کارت بازرگانی فعال و مدت دار تا تاریخ انقضاء
  • گواهی اصالت : این گواهی نشان می‌دهد که کالا در چه کشوری تولید شده است.
  • اظهار گمرکی : کوتاژ صادراتی که جهت صادرات کالا از گمرک گرفته شده است .
  • پکینگ لیست : لیست عدل بندی کالای صادراتی
  • فیش بانکی مربوط به هزینه صدور گواهی مبدا

صدور گواهی مبدا اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی مکانی است که در آن مشخصات محصول و کشور را تایید می‌کنند. به همین دلیل انواع گواهی‌ها زیر نظر اتاق بازرگانی قرار می‌گیرند که تایید شوند. شرکت صادرات کالا نیز برای محصولات خود باید یک گواهی صادر کند که زیر نظر اتاق بازرگانی انجام می‌شود. برای واردات کالا نیز شما باید یکسری مدارک را به اتاق بازرگانی و گمرک ارائه دهید تا بتوانید کالا را وارد کنید.

هزینه صدور گواهی مبدا

هزینه صدور انواع گواهی‌ها طبق مصوبه هیئت اتاق بازرگانی ایران ۵ میلیون ریال است. درکنار هزینه صدور گواهی شما باید هزینه‌ای را به عنوان حق عضویت سالانه و حق ورودی پرداخت کنید.

هزینه صدور گواهی مبدا

سخن پایانی

گواهی مبدا برای خریدار اهمیت زیادی دارد، زیرا با استفاده از این گواهی می‌تواند کیفیت و مشخصات کالای مورد نظر را بررسی کند. همچنین برای کشور وارد کننده بسیار مهم است. دلیل اهمیت این گواهی این است که وقتی کالا را به کشور وارد می‌کنید بانک‌ها، وزرات خانه‌های صنعتی، کشاورزی، بهداری و دانشگاهی از شما می‌خواهد تا این گواهی را به آن‌ها ارائه دهید. آن‌ها با بررسی گواهی متوجه می‌شوند که آیا این کالا برای کشور مفید است یا مضر.

برای تسریع کار شما می‌توانید واردات و صادرات کالا، ترخیص کالا و ترانزیت کالای خود را به سایت گسیل کالای شرق بسپارید تا در کمترین زمان ممکن کار شما به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

مقالات مرتبط

تولید نایلون

مطالعه

تولید نایلکس

مطالعه

گواهی مبدا چیست

گواهی مبدا چیست

مطالعه

حمل بار فله چیست

حمل بار فله چیست؟

مطالعه

کاپوتاژ چیست

کاپوتاژ چیست؟

مطالعه

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب