حمل بار فله چیست

حمل بار فله چیست؟

بار فله‌ نیازی به بسته ‌بندی ندارد و به روش‌های مختلف به اقصی نقاط جهان ارسال می‌شود. این بارها درون مخازن نگهداری می‌شوند تا در فرآیند حمل و نقل آسیبی به آنها وارد نشود. حمل بار فله نیاز به مجوز دارد و باید به صورت کاملا اصولی انجام شود. تنوع در موادی که به صورت فله جابجا می‌شوند زیاد است و هر کدام حجم و وزن مختص به خود را دارند‌. در ناوگان حمل و نقل امروزی این کالاها اهمیت زیادی دارند چون حجم انتقال آنها بالا است. کشورهای زیادی در این عرصه فعالیت دارند و اقلام اساسی را جابجا می‌کنند‌. بکارگیری ماشین آلات پیشرفته باعث شده تا  حمل و نقل بار فله سرعت بیشتری پیدا کند.

انواع بار فله

حمل بار فله از تنوع بالایی برخوردار است و امروزه کالاهای مختلفی به این روش جابجا می‌شوند تا در دسترس  مصرف‌ ‌کنندگان قرار بگیرند. بارهای فله از نظر جنس به ۲ دسته مجزا تقسیم می‌شوند:

  • بار فله خشک: این بارها کاملا خشک هستند و بیشتر از معادن و مزارع کشاورزی استخراج می‌شوند. برای حمل این بارها بیشتر از نوار نقاله و جرثقیل استفاده می‌کنند تا بارها بدون کم و کاست منتقل شوند. قرار دادن بار خشک در سیلو و حباب ماندگاری آن را بیشتر کرده و مانع از خراب شدن کالا می‌شود. مواد دانه‌ای مانند گندم، جو، ذرت، سویا، برنج و شکر جز همین بارهای خشک هستند. مواد خشک پودری مثل خاک و پودر فلزات هم به عنوان بار خشک جابجا می‌شوند. سنگ‌های معدنی و قطعات فلزی ریز و درشت به عنوان مواد کلوخی هستند که در بارهای خشک جای می‌گیرند.
  • بار فله مایع: برای استخراج بار مایع از خط لوله کمک گرفته می‌شود چون شکل مایع دارد باید به داخل مخازن و تانکرها هدایت شود. حمل بار فله آن هم به صورت مایع نیاز به مخازن مخصوصی دارد و با هر چیزی نمی‌توان آنها را جابجا کرد. بیشترین حجم بار مایع را مواد سوختی و شیمیایی به خود اختصاص می‌دهند به همین دلیل ایمنی آن‌ها هنگام حمل بار اهمیت زیادی دارد و خطر آتش سوزی را کمتر می‌کند. بارهای مایع که خوراکی هستند به صورت کاملا بهداشتی و استریل منتقل می‌شوند تا دچار فساد نشوند. نفت خام، گازوئیل، بنزین یا نفت سفید، روغن‌های خوراکی، پروپان، اتان و متان از این دسته به شمار می‌روند.

بارها با تجهیزات مختلف جابجا می‌شوند و اگر از راه زمینی امکان حمل آنها وجود نداشته باشد شرکت گسیل کالای شرق خدمات حمل و نقل هوایی را ارائه می‌کند.

انواع بار فله

انواع روش های حمل بار فله

حمل بار فله به روش‌های مختلف امکان پذیر است. پیشرفت تکنولوژی باعث گسترش ناوگان حمل و نقل شده و این امکان را به مشتریان داده تا بتوانند بارهای خود را از طریق مسیرهای مختلف به مقصد برسانند. حمل و نقل زمینی در شرایطی انجام می‌شود که مسیرهای جاده‌ای مناسب و کم خطر باشد. در اینجا به انواع روش‌‌های حمل بار اشاره می‌کنیم:

حمل بار فله در حمل هوایی

بهترین و سریع‌ترین راه انتقال بارهای فله مسیر هوایی است. در خطوط هوایی کالاهای زیادی جابجا می‌شوند و این روش هزینه بیشتری را در بر می‌گیرد. از نظر زمانی حمل هوایی گزینه خوبی است چون محموله در کمترین زمان به مقصد می‌رسد. وجود فرودگاه و باند فرود در اقصی نقاط جهان باعث شده تا همه کشورها دسترسی هوایی داشته باشند.

حمل بار فله در حمل ریلی

خطوط ریلی به عنوان بهترین خطوط حمل و نقل بین المللی زمینی معرفی می شوند که می‌توانند حمل بار فله را با ایمنی بالا انجام دهند. قطارهای باربری برای جابجایی این کالاها بهترین گزینه به شمار می‌روند. قطارهای جدید سرعت و قدرت بیشتری برای حمل بارهای سنگین دارند و می‌توانند محموله‌های پر خطر را با کمترین هزینه به مقصد برسانند.

حمل بار فله به روش دریایی

استفاده از کشتی‌های بزرگ باری برای حمل بار فله یک انتخاب عالی بوده چون راه‌های آبی مسیر کوتاه‌تری را پیش روی شرکت‌های حمل و نقل قرار می‌دهند. کشتی‌های باری ظرفیت زیادی دارند و می‌توانند هزاران تن کالا را به مقصد برسانند. گذشتن از اقیانوس‌ها اگر چه خطرات زیادی دارد اما کم هزینه‌تر است.

انواع روش های حمل بار فله

حمل بار فله به روش جاده‌ای

گسترش مسیرهای جاده‌ای باعث شده تا حمل و نقل بارهای فله‌ای رونق بیشتری پیدا کند. برای این کار خودروهای مختلفی از جمله تانکرها و کامیون و تریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ظرفیت کشتی‌ های فله بر

کشتی‌های فله بر در ناوگان حمل و نقل دریایی بیشترین نقش را ایفا می‌کنند و می‌توانند روزانه هزاران تن کالا را به راحتی جابجا کنند. حمل بار فله آن هم توسط کشتی‌ها مزیت‌های زیادی را برای شرکت‌های حمل و نقل به همراه دارد. هر کشتی ظرفیت مختص به خود را دارد و باید وزن و حجم بار با توجه به آن انتخاب شود.

حمل بار فله مانند غلات و سیمان و زغال سنگ و…از طریق مسیرهای دریایی باعث صرفه‌جویی بیشتر در زمان و هزینه‌ها می‌شود. کشتی‌های جدیدی که امروزه وارد ناوگان حمل و نقل دریایی شده‌اند ظرفیت بیشتری دارند و امکان جابجایی بارها با حجم زیاد وجود دارد. استفاده از بیمه نامه معتبر باعث شده تا بارها با ایمنی بالا به مقصد برسند.

 ظرفیت هر کشتی در نرخ کرایه آن تأثیر بسزایی دارد. مسطح بودن عرشه کشتی سبب شده تا بار فله به راحتی روی آن قرار بگیرد. کشتی‌های حمل بار فله دارای درب‌های ضد آب هستند تا محموله از رطوبت دور بماند و دچار افت کیفیت و پوسیدگی نشود.

 وجود جرثقیل‌های عرشه‌ای امکان جابجایی راحت‌تر بار را فراهم کرده است. اندازه کشتی‌ بر اساس نوع محموله و منطقه ای که از آنها استفاده می‌شود متفاوت است. برای حفظ تعادل کشتی یک مخزن آب در قسمت جلوی آن قرار داده شده و سرنشینان در انتها هستند. شناور بودن کشتی روی آب کمک می‌کند تا محموله‌ها از طریق مسیرهای دریایی به مقصد برسند.

 بارهای مایع توسط پمپ و مکنده تخلیه می‌شوند. تنوع در حمل بار فله به کمک کشتی‌ زیاد بوده و شما شاهد انواع محموله‌های مایع و جامد هستید. وقتی تنها مسیر حمل و نقل به مقصد راه دریایی است کشتی‌های جدید و پیشرفته روی کار می‌آیند تا باربری به صورت کاملا ایمن صورت بگیرد.

انواع بارهای فله

فرآیند حمل و نقل محموله فله

محموله فله هیچ گونه بسته بندی ندارد به همین دلیل فرآیند بار کردن و تخلیه آن کاملا متفاوت است‌. بارهایی که شکل مایع دارند توسط پمپ و مکنده از داخل مخزن تخلیه می‌شوند. حمل بار فله به تجهیزات خاصی نیاز دارد به همین دلیل شرکت از شیوه‌هایی خاص برای جابجایی مواد استفاده می‌کند.

برای مسیرهای دریایی کشتی‌های فله‌بر طراحی شده‌اند و برای مسیرهای زمینی واگن‌های قطار و تانکر و نیسان و کامیون در نظر گرفته شده است. خطوط هوایی در شرایطی استفاده می‌شود که مسیر طولانی است و امکان فاسد شدن مواد وجود دارد. به کمک پمپ مواد مایع درون مخازن ریخته می‌شوند تا در فرآیند حمل و نقل نشتی نداشته باشند.

 این بارها برای جابجایی باید از ۳ فیلتر مهم عبور کنند. فیلتر اول بارگیری است که توسط تجهیزات پیشرفته و تمام اتوماتیک انجام می‌شود چون حجم و وزن بار زیاد است. برای بارگیری ابتدا جنس مواد مشخص می‌شود. بارهای جامد و مایع هر کدام به روشی خاص بارگیری می‌شوند.

مهمترین مرحله حمل بار فله تخلیه است که باید با دقت بالا انجام شود. در خطوط هوایی و دریایی و زمینی تخلیه بار توسط تجهیزات صورت می‌گیرد. بعد از آن مواد ذخیره سازی می شوند تا در دسترس مصرف‌ کنندگان قرار بگیرند. روزی هزاران تن بار در اقصی نقاط جهان جابجا می‌شود.

ناوگان حمل و نقل مدام در حال فعالیت است و بر این کار نظارت کامل دارد. حمل این محموله‌ها سخت و زمانبر است اما روی کار آمدن خطوط جدیدتر کمی کار را آسان‌تر کرده است. کشتی‌های فله بر بار خود را در بنادر تخلیه می‌کنند و محموله دیگری را به کشور مبدا بر می‌گردانند.

فرآیند حمل و نقل محموله فله

عوامل تاثیرگذار بر هزینه حمل بار فله

هزینه حمل بار فله در همه خطوط یکسان نیست و بستگی به نوع و حجم بار و هزینه‌های حمل و نقل دارد. چهار عنصر کلیدی در تعیین این هزینه نقش دارند که در اینجا به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • اندازه و وزن بار: وزن و اندازه محموله بیشترین تأثیر را بر هزینه حمل و نقل دارد. تمام کالاها بر اساس وزن و اندازه طبقه‌بندی می‌شوند. هر چه وزن بار بیشتر باشد هزینه حمل آن هم بالاتر خواهد بود‌. برای جابجایی بارهایی با وزن بالا نیاز است تا مخازن بزرگ‌تر انتخاب شوند.
  • طبقه حمل و نقل: کالای حساس و شکننده و با ارزش در طبقه‌بندی حمل و نقل همیشه بالاتر هستند به همین دلیل هزینه حمل آنها به مراتب بیشتر خواهد بود. نوع بارگیری و کیفیت آن تأثیر بسزایی در تعیین هزینه نهایی دارد. ایمنی بارهای شکننده اهمیت زیادی دارد و جابجایی آنها با حساسیت بالا انجام می‌شود‌
  • وزن حجمی : در تعیین هزینه حمل بار فله وزن حجمی بیشترین نقش را دارد‌. تراکم محموله در محاسبات موثر است و وزن ناخالصی‌ها به درستی مشخص می شود‌. برخی بارها فضای زیادی را اَشغال می‌کنند به همین علت جابجایی آنها مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است.
  • مسافت : هر چه مسافت طولانی‌تر باشد هزینه رفت و آمد بیشتر است. قیمت حمل بار فله برای مسافت‌های طولانی زیادتر بوده و هر چه سختی راه بیشتر باشد این هزینه افزایش پیدا می‌کند. دور بودن مقصد باعث شده تا محموله مدت زمان بیشتری در مسیر باقی بماند که این خود هزینه‌بردار است.

سخن پایانی

حمل بار فله به دلیل عدم نیاز به بسته‌ بندی هزینه حمل و نقل کمتری دارد. برای انتقال کالاهای صنعتی و کشاورزی این روش بهترین گزینه بوده که به کمک آن می‌توان بارهای جامد و مایع را در ترین زمان به مقصد رساند. در مسیرهای دریایی کشتی‌ها با ظرفیت بالا در دسترس ناوگان حمل و نقل قرار می‌گیرند تا کالاها از این طریق هم جابجا شوند. فرآیند حمل و نقل اگر چه پیچیده است اما امروزه به کمک تجهیزات پیشرفته سریع‌تر و آسان‌تر شده است.

مقالات مرتبط

تولید نایلون

مطالعه

تولید نایلکس

مطالعه

گواهی مبدا چیست

گواهی مبدا چیست

مطالعه

حمل بار فله چیست

حمل بار فله چیست؟

مطالعه

کاپوتاژ چیست

کاپوتاژ چیست؟

مطالعه

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب