حمل یکسره چیست

حمل یکسره چیست

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

حمل یکسره بدین معنی است که کالا بدون تحویل یا تخلیه در گمرک فقط از آن وارد یا خارج می‌شود. در این روش هیچ تخلیه‌ای انجام نمی‌شود و تمام تشریفات روی وسیله نقلیه انجام می‌شود. حمل یکسره زمانی اتفاق می‌افتد که کالا ثبت سفارش شده و باید از مبدا به مقصد و بدون مکث منتقل شود.

این بارها هیچ وقت تخلیه نمی‌شوند و حمل و نقل آنها به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. شرایط حمل یکسره با حمل عادی تفاوت‌های زیادی دارد. همه مخارج جابجایی بار روی وسیله نقلیه صادر می‌شود و قبض انبار را هم در بر می‌گیرد. کالاهای فاسد شدنی شامل این قانون می‌شوند و باید بدون تخلیه و در کمترین زمان به مقصد فرستاده شوند.

اظهارنامه حمل یکسره

بازرگانان و تجار برای حمل یکسره باید اظهارنامه را در اختیار داشته باشند. این سند به حمل و نقل هوایی و زمینی و دریایی سرعت می‌بخشد. اگر فرآیند ترخیص کالا به صورت حمل یکسره دنبال شود نیاز است تا طبق اظهارنامه کالای وارداتی بدون تخلیه به مقصد فرستاده شود.

 تجار باید مراحل اداری را پشت سر بگذارند تا بتوانند از این شرایط استفاده کنند‌. فرم اظهارنامه برای ترخیص کالا از گمرک هم ضروری است و کمک می‌کند تا جابجایی بار بدون مشکل انجام شود. در این سند نوع بار و مبدا و مقصد آن درج شده است.

 اگر فرد دفترچه بین المللی TIR (کارنه تیر) را در اختیار داشته باشد دیگر نیازی به فرم اظهارنامه نیست و کالا بدون تخلیه حمل می‌شود. در حمل مشترک داشتن اظهارنامه جزو قوانین و اصول است که همه باید از آن پیروی کنند.

مزایای حمل یکسره

این روش به دلیل مزیت‌های خوبی که دارد امروزه مورد توجه شرکت‌های حمل و نقل و تجار قرار گرفته است. از مزیت‌های خوب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای حمل یکسره

  •  عدم تحمیل هزینه های ترخیص در کشورهای ثالث

این روش هزینه ترخیص ندارد؛ زیرا کالا بدون تخلیه ترخیص می‌شود. مراحل غیر ضروری برای ترخیص در این روش حذف می‌شوند به همین دلیل هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. مقرون به صرفه بودن این روش مهمترین مزیت محسوب می‌شود‌.

  •  حذف هزینه های شرکت واسطه

حذف شرکت‌های واسطه باعث شده تا برخی هزینه‌ها کاهش پیدا کند. شرکت‌هایی که در حمل و نقل دخیل هستند در این روش حذف می‌شوند. به همین دلیل هزینه کمتر می‌شود.

  • یکنواختی در بازرسی کالا

در این روش، نگرانی‌ها درباره بازرسی برطرف شده است؛ زیرا  بازرسی به صورت مستقیم و یکنواخت صورت می‌گیرد. این موضوع درباره کالاهای حساس و با ارزشی چون واردات شمش طلا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با این بازرسی یکنواخت کیفیت محصولات به خوبی تضمین می‌شود.

  • قیمت رقابتی، به ویژه برای بارهای ویژه

از دیگر مزایای آن می‌توان به ماهیت ساده آن اشاره کرد که با قیمت پایین و بدون واسطه انجام می‌شود. بارهای ویژه با این روش سریع‌تر به مقصد می‌رسند و این می‌تواند مانع از فساد و خرابی مواد شود. قیمت گذاری در این فرآیند رقابتی است و شرکت‌ها مسئولیت کل پروسه را به عهده می‌گیرند.

  • بازرسی کارآمد محصول

 بدون تاخیر و معطلی صورت می‌گیرد و فرایند بازرسی محصول برای تضمین کیفیت و کمیت آن است. در این روش بازرسی‌های وقت گیر و تخلیه بار انجام نمی‌شود.

فرق ترانزیت داخلی با حمل یکسره

ترانزیت داخلی با حمل یکسره تفاوت‌های زیادی دارد. هر روش قوانین و اصول مختص به خود را دارد و طبق مراحل خاصی انجام می‌شود. در ترانزیت داخلی کالاها به صورت کاملا دقیق بازرسی می‌شوند و این پروسه می‌تواند زمان گیر باشد؛ اما در حمل یکسره هیچ بازرسی دیده نمی‌شود به همین دلیل بارها بدون معطلی و تخلیه به مقصد فرستاده می‌شوند.

 در ترانزیت کالای گمرکی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود و باید تمام مراحل قانونی گمرکی را پشت سر بگذارد. این کالاها مورد بازرسی دقیق قرار می‌گیرند و در برخی موارد تخلیه می‌شوند. اما در حمل یکسره کالای گمرکی نشده توسط وسیله نقلیه از مبدا به مقصد حرکت می‌کند.

این بار شامل مجوز و بارنامه درون کشور است. در حمل یکسره هزینه‌ها کمتر است و این روش مقرون به صرفه است؛ اما در ترانزیت داخلی هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این حمل و نقل بارنامه نیاز است و باید نام شهر در آن درج شود‌. در ترانزیت داخلی کالا در کمرگ تخلیه و برای آن قبض صادر می‌شود و مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

ترانزیت داخلی حمل یکسره

ترانزیت داخلی حمل یکسره طبق اصول و قوانین انجام می‌شود. در این روش محموله گمرک نشده از گمرک داخلی یک کشور به گمرک داخلی دیگری فرستاده می‌شود. تخلیه این بارها در گمرک مقصد صورت می‌گیرد؛ چرا که در آنجا بارنامه شده است.

در مسیر حمل و نقل تخلیه صورت نمی‌گیرد و کالا به همان شکل که بسته بندی شده تحویل داده می‌شود. برای این محموله‌ها انبارنامه صادر می‌شود. در صورتی که صاحب کالا تصمیم داشته باشد تا بار را به گمرک دیگری ارسال کند  باید قبض انبار را ارائه کند تا حمل یکسره برای چنین محموله‌ای صورت بگیرد.

این حمل و نقل به روش‌های مختلف هوایی، زمینی و دریایی صورت می‌گیرد و تجار برای انجام آن می‌توانند بدون نیاز به قبض انبار هم اقدام کنند. محموله‌های گمرک نشده نیاز به بازرسی چند روزه ندارند و باید سریعا به مقصد فرستاده شوند. در ترانزیت داخلی حجم بار متفاوت است و در مدت زمان مشخصی به مقصد می‌رسد.

قوانین پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالاهای یکسره

کالاهایی که با این روش منتقل می‌شوند نباید عوارض گمرکی پرداخت کنند. این کالاها طبق قانون به هیچ وجه نباید تخلیه شوند و بازرسی آنها هم مثل بارهای معمولی نیست. سازمان گمرک برای اطمینان از عدم فروش این کالاها در کشور سندی را از تجار دریافت می‌کند. تا زمانی که کالا به طور کامل از کشور خارج نشده است سند نزد گمرک باقی می‌ماند.

قوانین پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالاهای یکسره

 پس از خروج کالا با حمل یکسره سند در اختیار تاجر قرار می‌گیرد.این بارها مشمول بیمه نامه می‌شوند و در صورت خسارت بیمه هزینه را پرداخت می‌کند. بیمه به صورت بن صادر می‌شود و مطابق با ارزش کالا است. برای محموله‌هایی که قرار است با حمل یکسره جابجا شوند پروانه ترانزیت داخلی صادر می‌شود.

 تجاری که در این حوزه فعالیت می‌کنند به کمک سیستم حمل یکسره می‌توانند در کمترین زمان اقلام مورد نیاز را به کشور وارد کنند. اگر ثبت سفارش کالا طبق اصول و قوانین باشد هزینه کمتری را هم در بر می‌گیرد. قوانین پرداخت حقوق و عوارض کالاهای یکسره همیشه از طرف سازمان کمرگ مشخص می‌شود‌.

تشریفات گمرکی در حمل یکسره کالا

این روش هم تشریفات مختص به خود را دارد و تجار ملزم به رعایت این قوانین و تشریفات هستند. محموله‌های این چنینی به هیچ وجه تخلیه نمی‌شوند و به همان شکل اولیه وارد کشور مقصد می‌شوند. مراحل و شرایط حمل یکسره با حمل عادی تفاوت‌هایی دارد. تمام تشریفات گمرکی روی وسیله نقلیه‌ای که بار را حمل می‌کند اعمال می‌شود.

 بازرسی‌های زمان گیر در این روش وجود ندارد و شرکت‌های واسطه به راحتی حذف می‌شوند و همین موضوع توانسته هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد. در حمل یکسره شما شاهد هزینه‌های اضافی مثل تخلیه و انبار کالا، بارگیری نخواهید بود و تشریفات سخت و پیچیده‌ای هم ندارد. در این روش هزینه‌ها به صورت جداگانه و تفکیک شده پرداخت می‌شوند.

برای واردات کالا از کشورهای مختلف این روش کم هزینه و مقرون به صرفه است. اگر کالا مجوز حمل یکسره داشته باشد وارد هر گمرکی که می‌شود نیازی به تخلیه و بازرسی و تشریفات پیچیده و معطل کننده ندارد. این محموله‌ها بدون تخلیه وارد انبار می‌شوند تا در موعد مقرر به کشور مقصد منتقل شوند.

هزینه های حمل یکسره

تمام هزینه‌هایی که برای حمل یکسره در نظر گرفته شده روی خودرو حمل بار اعمال می‌شود. حتی قبض انبار هم به صورت جداگانه و تفکیک شده محاسبه می‌شود. در این روش هزینه‌ها کمتر است؛ چرا که واسطه‌ها نقشی در این حمل و نقل ندارند.

 این رویه گمرکی شما را از پرداخت هزینه‌های اضافی معاف می‌کند. باری که در خودرو بسته‌ بندی شده در انبار می‌ماند تا در موعد مشخص به مقصد فرستاده شود. محموله‌های تجاری مشمول یک سری هزینه‌ها می‌شوند که باید قبل از خروج پرداخت شود.

 در حمل یکسره خدمات مختلفی از جمله انبارداری، بیمه کردن محموله تجاری و حمل و نقل ارائه می‌شود که هر کدام هزینه‌ای مجزا دارند. تجاری که از این روش برای حمل و نقل استفاده می‌کنند نباید عوارض و حقوق گمرکی پرداخت کنند. این معافیت به شرطی است که صاحب کالا سند به فروش نرسیدن کالا را ارائه کند.

حمل و نقل یکسره مناسب چه کالاهایی است؟

حمل و نقل یکسره مناسب کالاهای حساس و با ارزش است که باید بدون تخلیه و در مدت زمان کم به مقصد برسند. کالاهایی که ممکن است در زمان تخلیه دچار آسیب و سانحه شوند مشمول حمل یکسره می‌شوند.

کالاهای مناسب برای حمل یکسره

 با این تکنیک محموله‌ها از آسیب دور می مانند و سالم به مقصد می‌رسند. اگر مصرف کننده نیاز فوری به کالا داشته باشد نیاز است تا بار از طریق حمل یکسره فرستاده شود. اقلام دارویی و پزشکی و مواد غذایی و نوشیدنی‌ها از این قبیل هستند.

 اگر گمرک تجهیزات لازم برای بازرسی و تخلیه بار را نداشته باشد برای حمل و نقل از حمل یکسره استفاده می‌کند. به دلیل مزیت‌های خوبی که این روش دارد امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

سخن پایانی

حمل یکسره این امکان را فراهم کرده تا کالاهای حساس و فاسد شدنی سریع‌‌تر به دست مصرف کننده برسند. این محموله‌ها نیاز به مجوز دارند تا بدون تخلیه به راحتی ترخیص و به کشور مقصد فرستاده شوند.

با حمل یکسره بار به همان شکلی که بسته‌ بندی شده در کشور مقصد تحویل داده می‌شود بدون اینکه تخلیه شود. حمل یکسره باعث شده تا هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا کند و دست شرکت‌های واسطه کوتاه شود. عوارض گمرکی شامل کالاهای حمل یکسره نمی‌شود به همین دلیل هزینه حمل و نقل آنها مناسب‌تر است.

در صورتیکه نیاز به راهنمایی بیشتری در زمینه واردات و صادرات کالا داشتید حتما با کارشناسان ما در گسیل کالای شرق در میان بگذارید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب