حمل بریک بالک چیست؟

حمل بریک بالک چیست

حمل بریک بالک به حمل بارهای سنگین و بزرگ آن هم به صورت جداگانه گفته می‌شود.

در این نوع از حمل و نقل قادر می‌توان مواردی همچون ماشین آلات سنگین، اجزای تجهیزات صنعتی و خودرو را جابه‌جا کرد.

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

 با استفاده از حمل Break Bulk می‌توان حمل و نقل‌های هوایی، زمینی و دریایی را نیز به خوبی انجام داد. اما روش حمل و نقل دریایی به دلیل هزینه کمتر بیشتر مورد توجه است. در ادامه شما را با این نوع از حمل بار آشنا می‌کنیم.

فرق بار فله Bulk و بریک بالک

تفاوت اصلی بین حمل بار فله و حمل بار Break Bulk در روش بسته‌بندی و حمل‌ونقل آن‌ها است. حمل بار فله برای بارهای بدون بسته‌بندی و با حجم بالا مناسب است در حالی که حمل بریک بالک برای بارهایی استفاده می‌شود که نیاز به بسته‌بندی و جداسازی دارند. در ادامه به فرق بار فله و بریک بالک می‌پردازیم.

حمل بار فله

کشتی فله یک روش حمل بار دریایی است که بارهای مایع، خرده مایع یا ذرات بزرگ را بدون بسته‌بندی خاص، مستقیما درون کشتی بارگیری و تخلیه می‌کند. این نوع حمل‌ونقل برای بارهایی مناسب است که نیاز به فضای باز و بدون انبارهای محدود دارند. غلات، سیمان، مواد معدنی، سوخت و مواد غذایی از جمله بارهایی هستند که با استفاده از کشتی فله‌ بر حمل می‌شوند.

حمل بار Break Bulk

در حمل Break Bulk ، بارها به صورت قطعه به قطعه یا بسته‌های کوچک بسته‌بندی و درون کشتی بارگیری می‌شوند. حمل بریک بالک مناسب بارهایی همچون کارتن‌ها، بسته‌ها، ماشین‌آلات و کالاهای حساس است که نیاز به بسته بندی دارند.

کاربرد کشتی فله بر

 کشتی‌های حمل‌ونقل دریایی از انواع بسیاری برخوردار هستند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ و کاربردهای خاص خود را دارند. به عنوان مثال، کشتی‌های کانتینری برای حمل‌ونقل کالاهایی که نیاز به بسته‌بندی و حفاظت دارند استفاده می‌شوند. همچنین برخی کالاها نظیر مواد خوراکی، نیازمند حمل و نقل با کشتی‌های یخچالی هستند. کشتی فله‌ای، نوعی دیگر از کشتی‌های حمل و نقل بین‌المللی است که برای جابجایی 21 درصد کالاهای بازرگانی جهان به صورت فله‌ای استفاده می‌شود.

این کشتی‌ها برای حمل بارهای سنگین طراحی شده و دارای ظرفیتی بزرگ برای حمل انواع کالاها از یک منطقه به منطقه دیگر است. از مزایای حمل و نقل بریک بالک می‌توان به کاهش هزینه‌های حمل و نقل، امکان حمل بارهای سنگین و فراهم کردن امنیت برای بارها اشاره کرد. در نظر داشته باشید که حمل بارهای دریایی نیازمند ترخیص کالا از گمرک است.

کاربرد کشتی‌ فله بر

نرخ حمل بریک بالک

هزینه حمل بریک بالک بر اساس عوامل تن بار یا تن درآمد محاسبه می‌شود؛ بدین صورت که هر کدام از نرخ‌های وزن(MT ) یا حجم (CBM) بیشتر باشد، هزینه حمل بر آن اساس محاسبه می‌شود. یکی از عوامل موثر در هزینه حمل و نقل کالاهای Break Bulk، فاصله‌ای است که بین مبدأ و مقصد حمل و نقل وجود دارد.

این فاصله ممکن است با واحدهای مختلفی مانند کیلومتر، مایل و یا واحدهای دیگر اندازه گیری شود. به علاوه از طریق این نوع از حمل بار می‌توان واردات کامیون داف را نیز انجام داد.

تفاوت حمل و نقل کانتینری با بار فله

هنگامی که یک شرکت نیازمند جابه‌جایی بار خود در سطح بین‌المللی از طریق دریا است از گزینه‌های مختلفی برای حمل و نقل می‌تواند استفاده کند. در صنعت حمل و نقل، دو روش کانتری و فله‌ای برای جابه‌جایی کالا وجود دارد. این دو روش از طریق کشتی‌ امکان حمل بارها را به سراسر جهان فراهم می‌کنند.

 بر خلاف حمل و نقل فله، هنگام استفاده از حمل بار به روش کانتینر، شرکت‌ها این امکان را دارند که شرایط اقلام خود را کنترل کنند. به دلیل اینکه کالاها مستقیما در تماس با هوا نیستند، این روش از حمل بار بسیار ایمن‌ و دقیق است.

تفاوت حمل و نقل کانتینری با بار فله

انواع کشتی های فله بر

مدل و ظرفیت کشتی‌های فله بر بسته به نوع و حجم بار فله متفاوت است. بار فله می‌تواند مایع یا خشک باشد و هر کدام نیاز به کشتی خاصی دارد. البته حمل بریک بالک گزینه مناسب و خوبی می‌تواند باشد. در ادامه به انواع کشتی‌های فله بر می‌پردازیم.

کشتی‌های فله بر لیکرز

طراحی این کشتی‌ها به گونه‌ای است که اتاقک‌هایی در قسمت جلو قرار دارد و این موضوع کشتی‌های فله بر لیکرز را از سایر کشتی‌های فله متمایز و از نظر ظاهری بسیار متفاوت‌تر می‌کند. این نوع کشتی‌، با توجه به قابلیت جا‌به‌جایی در دریاچه‌ها و رودها، از طول عمر بیشتری نسبت به کشتی‌های دیگر برخوردار است.

به علاوه، این کشتی‌ها از طریق شناور بودن در آب‌های شیرین، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی دارند. همانند حمل بریک بالک این کشتی برای جابه‌جا کردن بار گزینه مناسبی است.

کشتی های فله بر ترکیبی

تمامی کشتی‌های فله معمولا بارهای خشک، تر یا نیمه فله را حمل می‌کنند. بعضی از کشتی‌های فله همچنین قابلیت حمل دو نوع کالا را دارند به این صورت که همزمان می‌توانند محموله‌های خشک و تر را حمل کنند. اما برای این کار باید مخازن جداگانه‌ای برای هر نوع کالا در کشتی وجود داشته باشد.

انواع کشتی های فله بر

کشتی های فله بر دنده‌ای

کشتی‌های فله بر در اندازه‌های هندی مکس و هندی سایز و برخی از کشتی‌های پاناماکس نیز به صورت فله بر دنده‌ای طراحی شده‌اند. این کشتی‌ها قابلیت تخلیه خودکار با استفاده از جرثقیل را دارند و می‌توانند بارهای خود را بدون نیاز به تجهیزات مستقر در ساحل، بارگیری یا تخلیه کنند. همچنین این ویژگی‌ها باعث می‌شود کشتی‌های فله بر دنده‌ای انعطاف پذیری بالایی نسبت به کشتی‌های دیگر داشته باشند.

کلام پایانی

حمل بریک بالک برای شرکت‌هایی که مسئول وارد یا خارج کردن کالاهای خشک یا تر هستند توصیه می‌شود. به همین دلیل قبل از ارسال محصول خود به سایت گسیل کالای شرق مراجعه کنید تا کارشناسان مربوطه نوع حمل بار شما عزیزان را مشخص کنند. با استفاده از این کار هزینه حمل کالای خود را کاهش داده و محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال خواهد شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب