تفاوت ترانزیت و ترانشیپ

تفاوت ترانزیت و ترانشیپ

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

ترانزیت و ترانشیپ دو فرایند مهم در حوضه واردات و صادرات کالا هستند. اما برای برخی از افراد سوال است که فرق ترانشیپ و ترانزیت چیست؟ ترانزیت به معنای عبور از یک منطقه به منطقه دیگر بدون هیچگونه توقفی است و در حمل و نقل این اصطلاح برای جابه‌جایی بارهای بزرگ استفاده می‌شود.

به علاوه در زمینه حمل و نقل، ترانشیپ به معنای انتقال مسافران یا کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر است. در ادامه به توضیحات بیشتری در زمینه تفاوت‌های این موضوع می‌پردازیم.

تفاوت ترانزیت و ترانشیپ در چیست؟

ترخیص کالا از گمرک ممکن است دشوار باشد اما اگر بازرگان آن را به گمرک دیگری جابه‌جا کند، فرآیند ترخیص راحت‌تر خواهد بود. از ترانشیپ هم می‌توان برای جابجایی کالا به گمرک دیگر استفاده کرد. به علاوه ترانزیت یک نوع انتقال کالا از مبدا به مقصد نهایی بدون هیچ توقف یا تغیری است.

 در نظر داشته باشید که قیمت ترانزیت و ترانشیپ کالا در هر کشور بر اساس قوانین و مقررات آن کشور تعیین می‌شود و سیاست‌های رقابتی نیز بر هزینه این دو فرایند تأثیر می‌گذارند. تاجران در ترانزیت کالا باید پرونده گمرکی را تهیه و حق گمرک را پرداخت کنند. این امر به معنای عدم نیاز به پرداخت حق بیمه در فرآیند ترانزیت نیست.

جابجایی کالا نیازمند رعایت قوانین و مقررات کشور مقصد است و تمام هزینه های گمرکی بر اساس تعرفه‌های کشورهای مبدا و مقصد باید پرداخت شود.

ترانزیت چیست؟

ترانزیت به معنای حمل و نقل کالا از یک گمرک به گمرک دیگر بدون نیاز به انجام امور گمرکی است. به‌علاوه محصولاتی که از طرف فروشنده ارسال شده اما هنوز به دست خریدار نرسیده‌، به عنوان کالای ترانزیتی شناخته می‌شوند. ترانزیت یک تجارت و فعالیت بین‌المللی است که برای عبور از کشورهای مختلف باید قوانین و مقررات بین‌المللی و ضوابط مرزی آن رعایت شود.

 در این صورت، کشورها می‌توانند بدون مشکل از مرزها عبور کنند. در نظر داشته باشید که ترانزیت و ترانشیپ در خدمات حمل و نقل دریایی بسیار پرکاربرد هستند. استفاده از ترانزیت برای حمل و نقل یک روش موثر برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا است به ویژه زمانی که قصد ارسال بار به یک منطقه دور را دارید.

 ترانزیت

ترانشیپ چیست؟

اگر کالا ابتدا به قصد میانی و سپس به مقصد اصلی ارسال شود به آن حمل بار به روش ترانشیپ می‌گویند. این روش زمانی انجام می‌شود که هیچگونه مسیر مستقیمی برای انتقال کالا به مقصد اصلی وجود نداشته باشد. اغلب تغیر وسیله نقلیه باعث انجام این فرایند است. به عنوان مثال بار از داخل کشتی خالی و به هواپیما انتقال داده می‌شود.

ادغام کردن کالاهای بزرگ و کوچک با یکدیگر مورد دیگری است که باعث استفاده از این روش می‌شود. به علاوه بیشتر کسب و کارهای بین‌المللی با قوانین و مقررات کشورهای مقصد و فرآیند استفاده از ترانزیت و ترانشیپ آشنایی دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند.

ممنوعیت ورود کالا یا مشکلات گمرکی مواردی هستند که در مسیر کسب و کار و تجارت افراد قرار می‌گیرند و برای تاجران مشکل ساز می‌شود. در این موارد، تاجران ممکن است مجبور به برگشت کالا و یا ترخیص کالا از گمرک‌های دیگر شوند.

ترانشیپ

نحوه ترانشیپ کالا

این روش معمولا برای حمل و نقل کالاها در کانتینرها استفاده می‌شود؛ در این فرایند، کانتینرها ابتدا در مبدا بارگیری شده و سپس به بنادر مقصد ارسال خواهد شد. در بنادر، پس از آنکه کانتینرها تخلیه شدند کالاها در آن به صورت کامل‌ قرار می‌گیرند. سپس، کانتینرها بر روی وسیله حمل و نقل دیگری مانند کشتی، بارگیری و به مقصد نهایی ارسال می‌شوند.

 انجام فرایند ترانزیت و ترانشیپ نیازمند هماهنگی بین شرکت‌های حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی بین المللی است. قبل از انتخاب روش حمل و نقل، توصیه می‌شود که شرایط و قوانین را به دقت بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کالای خود را به کشورهای دوردستی مانند آفریقای جنوبی صادر کنید، ترانشیپ ممکن است گزینه مناسبی باشد.

زیرا در این موارد اغلب امکان صادرات مستقیم به آن کشورها وجود ندارد و از طریق حمل و نقل ترانشیپ، کالاها به مقصد نهایی خود صادر می‌شوند. در نظر داشته باشید که واردات شمش طلا نیازمند رعایت یکسری از قانون‌ها است.

نحوه حمل ترانزیت کالا

نحوه حمل ترانزیت کالا متفاوت است و می‌تواند به صورت زمینی، ریلی و یا دریایی انجام شود. به همین دلیل شناخت و نحوه این نوع از حمل کالا مهم است در ادامه کامل‌تر به آن می‌پردازیم.

نحوه حمل ترانزیت کالا

ترانزیت دریایی

ترانزیت دریایی به عنوان قدیمی‌ترین نوع جابجایی و انتقال کالا به حساب می‌آید. انجام ترانزیت دریایی می‌تواند به وسیله کشتی، قایق یا لنج انجام شود و برای کشورهایی با دسترسی به دریاهای آزاد یا مرزهای آبی گسترده، کاربرد بسیار دارد. علاوه بر این، انتقال نفت و محصولات نفتی از طریق ترانزیت دریایی بسیار حیاتی و از نظر اقتصادی روشی مناسب و کارآمد است. در نظر داشته باشید که بین ترانزیت و ترانشیپ انتخاب ترانزیت دریایی برای حمل مناسب است.

ترانزیت زمینی

حمل و نقل بین المللی کالا از طریق خطوط جاده‌ای با استفاده از کامیون‌های ترانزیت صورت می‌گیرد. این شیوه حمل بار بسیار پرکاربرد و اقتصادی‌تر از دیگر روش‌ها، مثل ترانزیت دریایی و هوایی است. ترانزیت جاده‌ای نیازی به سرمایه بالا ندارد و دسترسی به آن نیز آسان‌تر است. این روش از حمل و نقل برای کالاهایی که نیاز به شرایط خاص نگهداری ندارند سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام می‌شود.

ترانزیت ریلی

ترانزیت ریلی کالا به جابجایی محموله‌ها توسط قطارهای باری از طریق خطوط ریلی اشاره دارد. این روش باعث کاهش هزینه ترانزیت کالا می‌شود، اما به علت وابستگی به خطوط آهن، تنها در مناطق دارای این خطوط امکان پذیر است.

دلایل ترانزیت کالا

ترانزیت کالا اغلب به منظور استفاده از مزایای جغرافیایی، سیستم حمل و نقل بهینه، الگوهای تجاری بین‌المللی و سهولت‌های گمرکی کاربرد بسیار دارد. هدف این فرایند کاهش هزینه‌های حمل و نقل، ارسال سریع‌تر کالا و افزایش کارایی است. برای انجام ترانزیت کالا، باید از مراجع گمرکی مربوطه مجوزها و مدارک گمرکی مناسب را دریافت کرد. در ترانزیت و ترانشیپ کالا دریافت مجوز ضروریست.

همچنین، لازم است قوانین و مقررات مربوط به ترانزیت کالا در هر کشوری رعایت و از آنها پیروی شود. معمولا ترانزیت کالا برای کالاهایی استفاده می‌شود که به مقصد نهایی خود بدون توقف ارسال می‌شوند.

دلایل ترانشیپ کالا

ترانشیپ یک فرآیند حمل و نقل کالا است که برخی از بازرگانان برای انتقال کالاها از یک کشور به کشور دیگر از آن استفاده می‌کنند. از دلایل انتخاب ترانشیپ می‌توان به

  • هزینه‌های بالای صادرات و واردات مستقیم
  • عدم وجود بندر مناسب برای تخلیه و بارگیری در مقصد مورد نظر
  • عدم وجود راه‌های مستقیم برای انتقال کالا
  • کمبود امکانات برای تخلیه و بارگیری در بندر مقصد اشاره کرد.

با استفاده از ترانزیت و ترانشیپ، تجار و بازرگانان می‌توانند به راحتی از مشکلات حمل و نقل کالاها در کشورهای مختلف عبور و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

دلایل ترانشیپ کالا

تاخیر در ترانشیپ و ترانشیپ کالا

تأخیر در ارسال محموله به خارج از کشور ممکن است به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله دلایل می‌توان به اختلاف زمانی در تخلیه و بارگیری محموله در کشتی‌ها، وجود ازدحام و ترافیک در بندر مقصد اشاره کرد. این تاخیرها در حمل و نقل می‌تواند بین چند روز تا چند هفته طول بکشد و برای شرکت‌ها و مشتریان ناخوشایند باشد.

بنابراین، برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب مسیر مناسب برای حمل و نقل محموله‌ها از اهمیت بسیار برخوردار است تا از تاخیرهای غیر ضروری جلوگیری شود. استفاده از ویژگی ردیابی آنلاین در حمل و نقل باری ترانزیت و ترانشیپ، بهترین روش برای پیگیری بار است. با وارد کردن شماره بارنامه در وب‌سایت شرکت حمل و نقل، می‌توانید اطلاعات زمان حرکت و ورود کشتی را مشاهده کنید.

کاربرد ترانشیپ

ترانشیپ (Transshipment) یک فرایند رایج در صنعت حمل و نقل است. این روش به دلایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد بسیاری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • عدم وجود مسیر مستقیم بین مبدا و مقصد

 یکی از کاربردهای اصلی ترانشیپ نبود مسیر مستقیم زمینی و دریایی بین مقصد و مبدا است. در این حالت، افراد معمولا به ترانشیپ روی می‌آورند تا بتوانند بارهای خود را به مقصد نهایی ارسال کنند.

  • وجود مشکل در بندر مقصد

گاهی اوقات، به دلایل مختلفی مانند جزرومد و مسدود شدن مسیر دریایی بندر مقصد قادر به پذیرش کشتی‌های بزرگ نیست. در چنین شرایطی، محموله‌ها به کشتی‌های کوچکتر منتقل و به مقصد ارسال می‌شوند.

  • کاهش هزینه‌ها

 حمل و نقل مستقیم نسبت به ترانشیپ، هزینه بیشتری به همراه دارد. به همین دلیل، در بین حمل بار ترانزیت و ترانشیپ بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روش ترانشیپ استفاده کنند، چون در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

کاربرد ترانشیپ کالا

کاربرد ترانزیت کالا

ترانزیت کالا در صنعت حمل و نقل بسیار پرطرفدار، معروف و مورد استقبال است. در ادامه به برخی از کاربردهای حمل بار از طریق ترانزیت می‌پردازیم.

  •  حمل کالا در کمترین زمان

 با انتخاب ترانزیت کالا، زمان لازم برای عبور کالاها از گمرک‌ها کاهش پیدا می‌کند و فرایند تردد کالاها سریع‌تر انجام می‌شود.

  • تسهیل تجارت بین‌المللی

 ترانزیت کالا موجب تسهیل تجارت بین‌المللی می‌شود و به کسب‌وکارها امکان دسترسی به بازارهای جدید و گسترش فعالیت‌های تجاری را می‌دهد.

  •  تسهیل نقل و انتقال کالاها

 از آنجایی که امکان ورود و خروج کالاها از یک کشور به دیگری به صورت مستقیم و بدون مراجعه به گمرک‌ها فراهم می‌شود، ترانزیت کالا موجب تسهیل نقل و انتقال کالاها و سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

مزایا و معایب ترانزیت و ترانشیپ کالا

ترانزیت به معنای عبور بدون توقف کالا از یک کشور است، در حالی که در ترانشیپ، کالا از یک وسیله حمل‌ونقل به وسیله حمل‌ونقل دیگر در یک کشور ثالث منتقل می‌شود. در ادامه به به مزایا و معایب ترانزیت و ترانشیپ کالا خواهیم پرداخت.

مزایای ترانزیت کالا

۱.کاهش زمان حمل‌ونقل

۲.استفاده از مسیرهای حمل‌ونقل مختلف برای کاهش زمان

ترانزیت، با مشکلاتی همچون نیاز به هماهنگی و همکاری بیشتر بین کشورهای عبوری و پیچیدگی‌های قانونی و مقرراتی روبرو است. این موارد در دسته معایب ترانزیت کالا قرار دارند.

مزایای ترانشیپ کالا

۱.کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل

۰۲استفاده از وسایل حمل و نقل مختلف

ترانشیپ همچنین با چالش‌هایی مانند نیاز به هماهنگی و همکاری بین شرکت‌های حمل‌و‌نقل و پیچیدگی‌های قانونی و مقرراتی روبرو است.  دو روش ترانشیپ و ترانزیت مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب مناسب بین آن‌ها به عوامل مختلفی مانند نوع کالا، مسافت حمل‌ونقل، قوانین و مقررات کشورهای عبوری و مقصد، و شرایط اقتصادی بستگی دارد. در شرایط تحریم، استفاده از ترانشیپ به‌عنوان یک راهکار برای واردات کالاهای ممنوعه یا با محدودیت‌های زیاد ممکن است ایده‌آل باشد.

مزایا و معایب ترانزیت و ترانشیپ کالا

کلام پایانی

ترانزیت و ترانشیپ دو فرایند حمل و نقل دریایی هستند که بسیاری از افراد برای جابه‌جا کردن بار خود از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد ارسال بار خود را به کشورهای دیگر دارید می‌توانید ابتدا به سایت گسیل کالای شرق مراجعه کنید تا کارشناسان تمام توضیحات و راهنمایی‌های لازم را برای شما عزیزان بیان کنند. پس از آن با توجه به نوع و وزن بار محصول مورد نظر شما ارسال می‌شود.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب