بار ترافیکی چیست؟

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

بار ترافیکی محموله‌ای است که ابعاد غیر معمولی دارد و قبل از جابجایی طول و عرض و ارتفاع آن طبق مجوزهای لازم مشخص می‌شود. خودروهای باربری معمولی قادر به حمل این محموله‌ها نیستند چون ابعاد خیلی بزرگی دارند. اگر وسایل نقلیه محوز قانونی بار ترافیکی نداشته باشند جریمه می‌شوند. با حمل بارهای ترافیکی در طول مسیر ترافیک‌های سنگینی ایجاد می‌شود؛ چون وزن بار زیاد است و خودرو نمی‌تواند با سرعت بالا حرکت کند. تنوع در این بارها زیاد بوده و هر کدام وزن و ابعاد و شکل مختص به خود را دارند‌. برای جابجایی این بارها خودروهای مختلفی به کار گرفته می‌شود.

معرفی انواع بار ترافیکی

محموله ترافیکی از نظر سایز و وزن به ۳ دسته سبک و عادی و سنگین تقسیم بندی می‌شود‌ که هر کدام ویژگی مختص به خود را دارند. در اینجا به صورت مجزا به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • محموله سبک

وزن و چگالی این محموله‌ها کم است و بیشتر شامل قطعات و دستگاه‌های سبک می‌شوند که حمل و نقل آنها راحت است. برای انتقال این بار ترافیکی بیشتر از تریلی کفی استقاده می‌کنند که تحمل این وزن را دارد و می‌تواند بار را به صورت کاملا ایمن به مقصد برساند. حجم و اندازه بار از کامیون فراتر است به همین دلیل آن‌ها را به نام محموله ترافیکی معرفی می‌کنند‌. در حمل و نقل بین المللی بارهای سبک شرکت گسیل کالا شرق نقش مهمی را ایفا می‌کند.

  •  بار عادی

بار عادی به عنوان رایج‌ترین نوع بار معرفی می‌شود که ابعاد و وزن آن زیاد است و حمل نقل این بار ترافیکی بیشتر از طریق تریلی کمرشکن انجام می‌شود. چراکه با تریلی کفی نمی‌توان آنها را جابجا کرد و این کار هزینه زیادی را به همراه دارد. وزن محموله‌هاي عادی از نمونه سبک کمی بیشتر است و باید با مجوزهای لازم جابجا شود.

  •  محموله سنگین

بارهای سنگین اغلب حجیم و بزرگ هستند و وزن و ارتفاع زیادی هم دارند؛ به همین دلیل به عنوان حجیم‌ترین بار ترافیکی معرفی می‌شوند. برای جابجایی چنین بارهایی بوژی‌ها مورد استقاده قرار می‌گیرند و باید با قوانین خاصی این کار را انجام دهند. تردد چنین محموله‌هایی نیاز به مجوز دارد. بوژی‌ها می‌توانند باری تا وزن ۹۶ تن را به راحتی جابجا کنند. انعطاف پذیری این دستگاه بالا بوده و می‌توان طول آن را مطابق با نیاز و نوع بار افزایش یا کاهش داد.

قوانین حمل بار ترافیکی

حمل بار ترافیکی قوانین مختص به خود را دارد. شرکت گسیل کالای شرق خدمات ترخیص کالا  و حمل و نقل را طبق مجوزهای لازم انجام می‌دهد. از قوانین مهم برای حمل محموله‌های ترافیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد بار ترافیکی باید کاملا مشخص باشد تا بتوان بر اساس آن خودروی مناسب را انتخاب کرد. اگر عرض بار بیشتر از ۲.۵۰ و ارتفاع ۴.۵۰ باشد، جزو بارهای سنگین محسوب می‌شود.
  • اگر وزن بار به ۴۰ تن برسد باید بر اساس قوانین حمل و نقل ترافیکی انجام شود.
  • قانون دیگری که باید به آن توجه کرد داشتن بیمه نامه معتبر است که اگر بار دچار مشکل شد بیمه آن را پرداخت کند.
  • تردد در شهر تنها از ساعت ۱۲ تا ۵ صبح امکان پذیر است.
  • حمل بار باید با مجوزهای لازم انجام شود و شرکت مجوز فعالیت قانونی داشته باشد.
  • راننده باید سرعت مجاز را رعایت کند تا خطری برای دیگران نداشته باشد.
  • اگر بار ترافیکی نیاز به خودروی اسکورت دارد باید ۱۵۰ متر جلوتر یا عقب‌تر حرکت کنند. این خودروها مجهز به پرچم قرمز و چراغ چشمک زن و… هستند.
  • از قوانین دیگر حمل محموله‌های ترافیکی می‌توان به توجه به عبور از پل اشاره کرد که راننده باید وزن و ظرفیت بار را به درستی محاسبه کند.
  • اگر بار بیشتر از حد تعیین شده باشد اجازه حمل به آن داده نمی‌شود. برای کامیون آخرین حد ۳ متر و برای تریلی ۵ متر است. مجوز به بیشتر از این حد داده نمی‌شود.
  • اگر محل عبور خودرو از معابری با ارتفاع کم باشد نیاز است تا معبر جایگزین مورد استفاده قرار بگیرد تا محدودیتی برای عبور بار ترافیکی نباشد.
  • شرکت‌هایی که دارای پروانه عبور هستند و مجوزهای لازم برای حمل و نقل را دارند برای ارائه خدمات بهترین گزینه می‌باشند.

محاسبه بار ترافیکی

برای حمل محموله ترافیکی نیاز است تا وزن و ابعاد آن به درستی محاسبه شود تا در زمان حمل و نقل محدودیتی وجود نداشته باشد. محاسبه بار به این صورت است که ابتدا وزن و طول و عرض محموله به درستی تعیین می‌شود.

 دستگاه توزیع وزن باید روی وسیله نقلیه قرار بگیرد تا بتوان وزن بار را به صورت یکنواخت مشخص کرد. محاسبه این اعداد و ارقام توسط دستگاه‌های پیشرفته صورت می‌گیرد و کاملا قابل استناد است. در صورتی که مشخصات بار به درستی در بارنامه ثبت نشده باشد مجوزهای لازم برای جابجایی صادر نخواهد شد.

 برای عملکرد ایمن و کارآمد وسیله نقلیه نیاز است تا قبل از جابجایی محاسبه انجام شود. تمام ابعاد تعیین شده باید طبق قانون حمل بار ترافیکی باشند. در این محاسبات عرض محموله باید ۶۰/۲ متر به بالا و ارتفاع آن ۵۰/۴ فوت به بالا و طول محموله بیشتر از ۴۰ تن باشد تا بتوان به عنوان محموله ترافیکی آن را جابجا کرد.

شرایط اسکورت بار ترافیکی

بار ترافیکی با شرایط خاصی اسکورت می‌شود تا به مقصد برسد. این یک محموله عادی نیست چون وزن و سایز غیر معمولی دارد و می‌تواند در طول مسیر ترافیک‌های سنگینی را ایجاد کند. اگر خودرو بار بیشتر از ۵۰ داشته باشد، نیاز است تا حمل و نقل با اسکورت صورت بگیرد. خودروهایی که برای این کار در نظر گرفته می‌شوند ۱۵۰ متر جلوتر یا عقب‌تر از بار قرار می گیرند.

اگر بار بیشتر از ۶۲ تن باشد ۲ خودرو برای اسکورت در نظر گرفته می‌شود که با افزایش وزن بار تعداد وسایل نقلیه هم بیشتر می‌شود. در صورتی که طول بار از ۲۰ متر بیشتر باشد ۱ خودرو برای اسکورت و اگر بیشتر از ۲۲ متر باشد ۲ خودرو برای اسکورت تعیین می‌شود. وانت و سواری برای این کار انتخاب می شوند تا بتوانند بار ترافیکی را به صورت کاملا ایمن به مقصد برسانند.

چنانچه محموله به ۱ خودروی اسکورت نیاز داشته باشد آن خودرو در جلوی بار حرکت می‌کند. این وسایل نقلیه باید فاصله قانونی خود را با بار رعایت کنند تا خطری آنها را تهدید نکند. از جلو ۱۵۰ متر فاصله و از عقب ۱۰۰ متر فاصله نیاز است. این خودروها باید مجهز به چراغ چشمک زن و تابلو احتیاط و..‌ باشند تا بار با ایمنی بیشتری جابجا شود.

نکات ایمنی در حمل بارهای ترافیکی

حمل محموله ترافیکی نیازمند رعایت نکات ایمنی است تا خطری بار را تهدید نکند چون این محموله‌ها ارزش زیادی دارند. این نکات ایمنی مهم عبارتند از:

  • اگر عرض بار از ۴ متر بیشتر باشد چراغ چشمک زن در گوشه بار نصب می‌شود. با افزایش طول بار به بیشتر از ۲ متر نیاز است تا چراغ در گوشه بار نصب شود تا در شب دید کافی داشته باشد.
  • خودروی حمل بار ترافیکی باید تجهیزات مختلفی از جمله ۴ عدد مثلث شبرنگ، چهار عدد چشمک زن، ۲ گوه برای توقف، کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه را همراه داشته باشد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کند.
  • چراغ‌های خودرو باید برق مورد نیاز خود را از یک منبع تغذیه جدا از باتری خودرو دریافت کنند تا به باتری فشاری وارد نشود.
  • این خودروها تنها می‌توانند در پارکینگ‌های مخصوص توقف داشته باشند‌. نیاز است تا برای نگه داشتن خودرو و جلوگیری از حرکت آن از گوه استفاده کنند.
  • برای پارک خودرویی که بار ترافیکی دارد باید پارکینگی انتخاب شود که فصای کافی برای خودرو و بار را داشته باشد.
  • اگر خودرو مجبور به توقف در طول مسیر باشد نیاز است تا مثلث شبرنگ ۷۰ متر عقب‌تر و جلوتر از خودرو قرار داده شود. در سمت جاده هم ۲ عدد مثلث قرار داده شود تا خودروها به بار نزدیک نشوند. مثلث شبرنگ برای توقف در شب کاربرد دارد و اگر قصد توقف در روز را دارید باید از چراغ الکتریکی استفاده کنید.

بهترین شکل جابجایی بار ترافیکی کدام است؟

بار ترافیکی با شکل‌های مختلفی جابجا می‌شود و برای این کار خودروهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با انتخاب یک شرکت حمل و نقل معتبر محموله‌های ترافیکی با ایمنی بیشتری جابجا می شوند‌. داشتن بیمه نامه معتبر برای چنین بارهایی الزامی است و کمک می‌کند تا بار بدون هیچ آسیبی به مقصد برسد. نرخ مناسب در کاهش هزینه‌های حمل و نقل تاثیر بسزایی دارد.

تریلی کف کش، تریلی کفی، کمر شکن و بوژی بهترین خودرو برای جابجایی بار ترافیکی هستند که این شرکت‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. اسکورت مناسب و دریافت مجوز برای حمل بار بهترین شکل جابجایی بار است. بالا بودن ارزش مالی این محموله‌ها باعث شده تا حمل آنها اهمیت زیادی داشته باشد.

سخن پایانی

محاسبه بار ترافیکی و بررسی دقیق آن برای اطمینان از کارایی و ایمنی حمل و نقل ضروری است. محاسبه دقیق طول و عرض و ارتفاع و وزن کمک می‌کند تا بار بدون هیچ محدودیتی جابجا شود. توزیع یکنواخت بار اهمیت زیادی دارد و خطر افتادن بار و چپ شدن خودرو را کاهش می‌دهد. قبل از جابجایی شرایط آب و هوایی بررسی می‌شود و اگر شرایط نامساعد باشد جابجایی به روز دیگری موکول می‌شود‌. با پیروی از قوانین و توجه به نکاتی که به آنها اشاره کردیم می‌توان محموله‌های ترافیکی را صحیح و سالم جابجا کرد. نویسنده : شرکت خدمات سئو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب