CFR چیست؟

قاعده CFR

اگر در حوزه امورات گمرکی ورود کرده و یا در این زمینه مقالاتی را مطالعه کرده باشید قطعاً نام قاعده CFR به گوشتان خورده است.

در واقع CFR یعنی کرایه و ارزش یا هزینه حمل کالا تا بندر مدنظر به عنوان مقصد است.

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

در روش CFR فروشنده به طور دقیق و کامل بر روی عرشه کشتی تحویل کالا به خریدار را انجام می‌دهد. جالب است بدانید در این روش تمام هزینه‌های مربوط به حمل کالا تا هنگامی که به مقصد نرسیده بر عهده فروشنده بوده و می‌بایست هزینه‌ها و کرایه مربوطه در آن زمان را بپردازد.

CFR یک قاعده جذاب در امور گمرکی بوده که شرایط و قوانین خاص خود را دارد. اگر بتوان آن را درک کرده و مطابق با آن عمل کرد می‌توان از ویژگی‌های جذاب آن بهره برد. در ادامه به طور مفصل به تحلیل این قاعده جذاب خواهیم پرداخت.

وظایف خریدار در ترم CFR

 CFR یکی از قواعد تجارت بین المللی بوده که مسئولیت حمل کالا و محصولات را تا مقصد بر عهده می‌گیرد. پس از دریافت کالا توسط خریدار، ریسک از دست رفتن یا آسیب به آن بر عهده خریدار بوده و فروشنده مسئولیتی در قبال آن ندارد. اگر می‌خواهید بدانید که وظایف خریدار در ترم CFR چیست؟

باید اطلاع داشته باشید که این وظایف به دو دسته قبل و بعد از تحویل کالا دسته‌بندی می‌شوند. وظایف خریدار قبل از تحویل کالا شامل پرداخت قیمت کالا به فروشنده، بیمه کردن کالا با پوشش بیمه‌ای کافی، انتخاب نماینده برای دریافت کالا، هماهنگی با فروشنده و متصدی حمل کالا و … است. بعد از دریافت کالا خریدار باید آن را از گمرک ترخیص کرده و هرگونه هزینه یا مالیات را بپردازد.

خریدار موظف است کالا را به خوبی بازرسی کرده و هرگونه ایراد یا اختلاف را به فروشنده اطلاع دهد. حمل کالا از بندر تا نقطه مقصد و پرداخت هزینه حمل و نقل به عهده خریدار است. برای انجام انواع واردات نظیر واردات شمش طلا می‌توانید از کارشناسان ما در مجموعه گسیل کالای شرق کمک بگیرید.

وظایف خریدار در ترم CFR

وظایف فروشنده در ترم CFR

همانطور که بیان شد خریدار و فروشنده هر یک در ترم CFR وظایفی را بر عهده دارند که باید آن را به درستی انجام دهند. فروشنده قبل از تحویل کالا باید بندر تحویل و بندر مقصد را مشخص کرده، وسیله حمل و مسیر و شرکت حمل کالا را انتخاب کند و علاوه بر اطلاع از قوانین گمرکی کشور صادر کننده پوشش بیمه‌ای مناسبی را نیز برای کالا در نظر بگیرد.

فروشنده بعد از تحویل کالا باید هزینه حمل کالا را تا بندر مقصد پرداخته و اسناد حمل و ترخیص را به خریدار تحویل دهد. فروشنده باید به هرگونه ایراد یا اختلافی که خریدار در مورد کالا اعلام می‌کند پاسخگو بوده و از رسیدن کالا به نقطه مقصد اطمینان حاصل نماید. در ضمن برای صادرات کالاهای پرمتقاضی نظیر صادرات پلاستیک می‌توانید از خدمات مجموعه ما بهره لازم و کافی را ببرید.

اهمیت ذکر نام بندر حمل در قرارداد به روش CFR

در روش CFR باید نحوه حمل کالا به صورت دریایی و با کشتی باشد و برای حمل و نقل ترکیبی که نیاز به استفاده از چند روش حمل بوده این روش گزینه مناسبی نیست.

در قراردادی که امضا می‌شود معمولاً نام بندر مقصد درج می‌گردد. در این قرارداد لازم است علاوه بر ذکر نام بندر مقصد نام بندری که کالا از آن حمل می‌شود را نیز بیان کرده تا ریسک کمتری برای فروشنده داشته باشد. در این قرارداد بندر حمل برای خریدار اهمیت زیادی داشته و معمولاً آن را مشخص می‌کند بنابراین باید در قرارداد به روش CFR نام بندر حمل نیز ذکر شود.

علاوه بر این نام بندر مقصد نیز باید به صورت مشخص در این قرارداد درج شده زیرا نقطه دقیق مقصد تاثیر زیادی بر میزان هزینه‌های حمل و نقل خواهد داشت. با این کار شما می‌توانید از تحمیل هزینه‌های اضافی بر خود جلوگیری نموده و خریدار و فروشنده می‌توانند طبق قوانین و قواعد کالا را حمل کنند.

ذکر نام بندر حمل در قرارداد به روش CFR

آیا روش خرید کالا اینکوترمز CFR برای حمل دریایی مناسب است؟

این اصطلاح بین المللی در قراردادهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن خریدار و فروشنده وظایف مشخصی دارند. این اصطلاح در حمل و نقل زمینی و ریلی کاربردی نداشته و اغلب برای حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم است بدانید که در روش‌های حمل و نقل ترکیبی نمی‌توانید از این قرارداد استفاده کنید زیرا CFR مخصوص حمل و نقل با کشتی بوده و در آن پرداخت هزینه حمل و نقل به بندر مقصد بر عهده فروشنده است.

در قرارداد CFR پس از اینکه کالا در کشتی قرار گرفت و به بندر مقصد رسید فروشنده مسئولیتی نداشته و تمام مسئولیت حمل کالا تا مقصد نهایی بر عهده خریدار خواهد بود. ما در مجموعه گسیل کالای شرق انواع واردات مثل واردات کامیون رنو را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام خواهیم داد.

تحویل و ریسک در CFR

تجارت‌های بین‌الملل به تجربه و اطلاعات زیادی نیاز دارد. به عنوان یکی از مسائل مهم در این حیطه می‌توان به مسئولیت‌هایی که خریدار و فروشنده در حمل و نقل کالاها دارند اشاره کرد. در اینجا به مفهوم سوال CFR چیست؟ پی می‌بریم.

در واقع CFR مخفف Cost and Freight است که معنای هزینه و کرایه حمل تا مقصد را نشان می‌دهد. مسئولیت‌های فروشنده و خریدار در تجارت‌های بین‌الملل به صورت کاملاً مشخص و تعیین شده است.

یکی از مسئولیت‌های مشخص و مهم فروشنده پرداخت هزینه‌های حمل و جابجایی کالا و محصولات تا مقصد است. در این حالت ریسک‌های احتمالی و خطرات موجود بر عهده خریدار است. زیرا فروشنده کالا و محصولات تنها تا وقتی که کالا را به بندر برساند مسئولیت آن را بر عهده دارد.

توجه داشته باشید که داشتن تجربه و اطلاعات کافی در زمینه تجارت‌های بین‌الملل از یک طرف و داشتن اعتماد میان طرف‌های فروشنده و خریدار نیز از طرف دیگر می‌تواند به یک تجارت مفید و پرسود کمک کند.

تحویل و ریسک در CFR

هزینه تخلیه در قاعده CFR

عوامل مختلفی وجود دارند که روی قیمت cfr تاثیر می‌گذارند. دقت به هر یک از این عوامل برای تجار و کسانی که قصد بهره‌گیری از این قاعده تجاری را دارند الزامی است. به همین منظور در ادامه این عوامل را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

اولین عامل، قیمت کالا است.  قیمت کالا بستگی به نوع کیفیت کالا، میزان تقاضا و عرضه آن داشته و می‌تواند با توجه به شرایط بازار متغیر باشد. عامل بعدی هزینه حمل تا بندر مقصد است. این هزینه با توجه به فاصله وسیله حمل، مسیر حمل، شرکت حمل،  بندر حمل و بندر مقصد تعیین می‌شود.

هزینه حمل تا بندر مقصد ممکن است طبق تغییر شرایط حمل و نقل، متغیر باشد. به طور کلی هزینه تخلیه در cfr به این صورت است که وقتی فروشنده طبق قرارداد حمل، مبلغی را در راستای تخلیه در نقطه تعیین شده در بندر مقصد نام برده شده پرداخت کند، امکان دریافت آن از خریدار برای فروشنده وجود ندارد.

فقط در صورتی فروشنده قادر به طلب این هزینه از خریدار است که در این مورد با خریدار از قبل به توافق رسیده باشد. قیمت حمل از کارخانه یا انبار تا عرشه کشتی که شامل هزینه‌های گمرکی، هزینه‌های بندری یا THC می‌شود نیز می‌تواند روی قیمت نهایی cfr موثر باشد.

با توجه به قواعد و عواملی که توضیح دادیم، هزینه تخلیه در قاعده cfr به طور کلی تعیین می‌شود. قبل از اینکه به سراغ استفاده از این قاعده بروید، باید نسبت به عوامل موثر روی هزینه نهایی آن آگاهی داشته باشید تا طی انجام فرایند تجارت با مشکل و یا چالش خاصی مواجه نشوید.

متصدی حمل در قاعده CFR

طبق قاعده cfr فروشنده وظیفه پرداخت هزینه‌های حمل کالا تا بندر مقصد را بر عهده دارد که این هزینه‌ها متشکل از هزینه حمل و نقل و بارگیری کالا روی کشتی نیز می‌شود. اما به طور کلی مسئولیت و ریسک، از زمان بارگیری کالا بر روی کشتی در بندر مبدأ به خریدار منتقل می‌شود.

نقشی که متصدی حمل در این قاعده ایفا می‌کند، شامل موارد مختلف می‌شود. برای مثال متصدی حمل به انتخاب و هماهنگی حمل و نقل می‌پردازد. به این صورت که فروشنده باید یک متصدی حمل مناسب را برای حمل کالا به بندر مقصد انتخاب کند. در مرحله بعدی پرداخت انواع هزینه حمل و نقل دریایی، تخلیه در بندر و… بر عهده متصدی حمل است.

متصدی حمل باید صدور اسناد حمل را نیز انجام دهد به این شکل که اسناد حمل مناسب مانند بارنامه دریایی را صادر کرده که این بارنامه نشان دهنده بارگیری کالا روی کشتی است. این اسناد برای فروشنده و خریدار بسیار حائز اهمیت هستند.

اقدام بعدی که متصدی حمل آن را انجام می‌دهد اطلاع رسانی به خریدار است. متصدی باید به خریدار اطلاع دهد که کالا بارگیری شده و در راه است، این اطلاع رسانی معمولا از طریق ارسال نسخه‌ای از اسناد حمل انجام می‌شود.

اقدام مهم دیگری که متصدی حمل وظیفه دارد آن را انجام دهد، مدیریت ریسک است. گرچه ریسک از زمان بارگیری به خریدار انتقال داده می‌شود، اما به طور کلی متصدی حمل باید مراقب باشد که کالا به درستی و بدون آسیب حمل شود تا هیچ مشکلی به وجود نیاید.

کلام پایانی

درنهایت با توجه به مباحثی که در این محتوا بررسی شد می‌بایست اظهار داشت که قاعده CFR یک روش جذاب در انجام امورات گمرکی بوده که دارای شرایط و قوانین خاصی است. در این روش فروشنده و خریدار هر کدام یک سری وظایف داشته که می‌بایست مطابق با آن عمل کنند.

اکنون که دانستید CFR چیست؟ باید بگوییم در حالت کلی امور گمرکی و به ویژه واردات و صادرات کالا نیازمند داشتن دانش کافی است. به همین منظور به جهت انجام این امورات بهترین کار می‌تواند اعتماد به مجموعه‌های مجرب و معتبر نظیر گسیل کالای شرق باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب