کراس استافینگ چیست؟

کراس استافینگ چیست

کراس استافینگ به فرآیند تعویض کانتینر گفته می‌شود که بیشتر در حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش پر کاربرد برای انتقال کالاها و محمولات بین بنادر مختلف بهترین گزینه است و به کمک آن می‌توان از طریق ترانزیت از بندر سوم بار را بین دو بندر دیگر جابجا کرد. مزایای خوبی که این روش دارد باعث شده تا مورد استقبال سیستم حمل و نقل قرار بگیرد.

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

 کراس استافینگ مهمترین روش جابجایی کالا به شمار می‌رود که در آن محموله از یک کانتینر تخلیه شده و وارد یک کانتینر دیگر می‌شود. با بکارگیری این تکنیک سرعت انتقال افزایش یافته و محموله‌ها به صورت کاملا ایمن منتقل می‌شوند. در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

کاربرد کراس استافینگ

کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی سطح کاربری گسترده‌ای دارد و می‌توان از آن برای جابجایی کالاهای مختلف استقاده کرد. این روش شناخته شده با کاربردهای زیر در دسترس شرکت‌های حمل و نقل قرار می‌گیرد:

  • تقسیم محموله ‌های بزرگ

اولین کاربرد کراس استافینگ تقسیم کالاهای بزرگ به کوچک است. زمانی که در بندر مقصد فضای کافی برای تخلیه و دریافت بار نباشد. محموله‌ها به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شوند و در کشتی‌های کوچک قرار می‌گیرند.

  • نبود مسیر ارتباطی مستقیم

اگر از بندر مبدا تا مقصد مسیر مستقیمی وجود نداشته باشد کراس استافینگ این امکان را فراهم می‌کند تا شرکت‌های حمل و نقل بتوانند از طریق ترانزیت بندر سوم محموله‌ها را به مقصد برسانند.

  • تحریم در کشور مقصد

از کاربردهای دیگر کراس استافینگ می‌توان به ارسال محموله به کشورهای دچار تحریم اشاره کرد. اگر کشوری تحریم سیاسی و اقتصادی باشد فقط با این روش می‌توام کالاها را به آن منتقل کرد.

این روش در صنایع حمل و نقل بین المللی، صنایع نیازمند به ترخیص گمرکی و صنعت حاشیه نشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزیت‌های زیادی به همراه دارد.

کاربرد کراس استافینگ

فرآیند کراس استافینگ

کراس استافینگ یک فرآیند خاص است که امروزه در برخی بنادر اجرا می‌شود. در این روش نیاز است تا شرکت‌ها از بندر سومی برای انتقال محموله‌ها استفاده کنند. این روش اغلب در بندر جبل علی واقع در کشور امارات صورت می‌گیرد. شرکت‌هایی که قصد استفاده از این تکنیک کاربردی را دارند باید ابتدا بارنامه، گواهی مبدا، اینویس، پکینگ لیست و سایر مدارک خود را برای شرکت بازرگانی صادر کنند.

 اصل مدارک و بارنامه باید قبل از رسیدن بار تحویل داده شور تا بتوان مجور مربوطه را دریافت کرد. زمانی که کالا وارد گمرک می‌شود ابتدا تشریفات گمرکی و عملیات کراس استافینگ روی آن انجام می‌شود و بعد از آن بار توسط شرکت ترخیص و عازم مقصد نهایی می‌شود‌.

 برای انجام این عملیات فقط یک الی دو روز مهلت دارید. بندر جبل علی محل تخلیه و بارگیری محموله‌هایی است که به صورت مستقیم نمی‌توانند وارد برخی کشورها از جمله ایران شوند. در صادرات نایلون به ایران نیاز است تا شرکت‌های حمل و نقل دریایی از این روش استفاده کنند.

چه کالاهایی به کراس استافینگ نیاز دارند؟

کراس استافینگ برای کالاهایی نیاز است که به دلیل تحریم شرایط ورود به برخی کشورها را ندارند و نمی‌توان آن‌ها را به صورت مستقیم وارد کشور کرد. وقتی شرکت حمل و نقل نمی‌تواند از طریق خطوط کشتیرانی در بنادر به برخی کشورها سرویس دهی کند از این روش استفاده می‌کند. کالاهایی که نیاز به کراس استافینگ دارند عبارتند از:

  • قطعات یدکی خودرو

این قطعات از جمله کالاهایی هستند که برای حمل و نقل نیاز به روش کراس استافینگ دارند. تحریم بودن برخی کشورها باعث شده تا نتوانند به صورت مستقیم از قطعات خارجی استفاده کنند. در واردات کامیون رنو و قطعات آن هم نیاز است تا از کشور سوم کمک بگیرید.

  • لوازم الکترونیکی

لوازم الکترونیکی مثل دوربین‌های حرفه‌ای، لپ تاپ، تلفن همراه و سیستم پیشرفته جزو لوازمی هستند که ارسال آن‌ها به صورت مستقیم به کشورهای تحریم شده ممنوع است که برای ارسال این لوازم باید از روش Cross stuffing استفاده کنید.

  • لوازم خانگی

برای ارسال برخی لوازم خانگی مثل تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی و ظرفشویی به کشورهایی که تحریم شده‌اند نیاز است تا روش کراس استافینگ را به کار بگیرید. با این کار می‌توان به کمک کشور سوم لوازم را تحویل گرفت.

  • مواد غذایی و محصولات آرایشی

مرخی مواد غذایی و محصولات آرایشی به علت تحریم نمی‌توانند به صورت مستقیم وارد بعضی کشورها مثل ایران شوند؛ اما با روش استافینگ می‌توان از کشور سوم کمک گرفت و به صورت غیر مستقیم این اقلام را وارد کرد.

در ارسال این محموله و استفاده از روش استافینگ عوامل مختلفی چون تحریم، محدودیت و قوانین جدید نقش دارند و هر کالا قوانین خاص خود را دارد.

معایب Cross stuffing

روش کراس استافینگ علاوه بر مزیت‌هایی که دارد معایبی را هم به خود اختصاص که در اینجا معرف آن‌ها هستیم:

  • این روش به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود و دردسرهای خاص خود را دارد‌.
  • کشتی‌های مورد استفاده در کراس استافینگ به تجهیزات ویژه‌ای چون جرثقیل نیاز دارند که تهیه آن هزینه بردار است.
  • استفاده از استافینگ برای دور زدن تحریم‌ها می‌تواند باعث توقف بار و خسارت‌های سنگین شود.
  • به دلیل افزایش هزینه جابجایی در این روش شما شاهد افزایش قیمت کالای وارداتی خواهید بود.
  • اگر انتقال بار به درستی انجام نشود محموله دچار آسیب و خسارت می‌شود.

هزینه کراس استافینگ

هزینه کراس استافینگ به عوامل مختلفی چون ماهیت کالا، نوع بسته بندی، نیازمند تجهیزات حمل و نقل و نحوه جابجایی بستگی دارد. این هزینه شامل هزینه تخلیه بار از کانتینرها و بارگیری مجدد، هزینه حمل و نقل بین المللی و واردات و صادرات می‌شود. هر چه حجم بار بیشتر باشد این نرخ هم افزایش پیدا می‌کند. محموله‌های مهم و امنیتی که ارزش زیادی هم دارند اصولا با هزینه بیشتری جابجا می‌شوند.

 کراس استافینگ نسبت به روش‌های دیگر نیازمند هزینه بیشتری است. اگر محموله برای جابجایی به تجهیزات خاصی نیاز داشته باشد شرکت باید هزینه بیشتری را پرداخت کند. به طور میانگین هزینه کراس استافینگ برای هر کانتینر با سایز حدود ۲۰ فوت مبلغی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است و اگر مقدار بار اضافه شود این هزینه افزایش پیدا می‌کند.

هزینه کراس استافینگ

اهمیت روش کراس استاف برای ایران

روش کراس استافینگ برای ایران اهمیت بسزایی دارد؛ چرا که می‌تواند در شرایط تحریم هم به کالاهایی که نیاز دارد دسترسی داشته باشد. تحریم سیاسی و اقتصادی باعث شده تا ایران نتواند به صورت مستقیم کالاهایی را وارد کند. به همین دلیل شرکت‌ها از کشور سوم کمک می‌گیرند تا به صورت غیر مستقیم کالاهای مورد نیاز را وارد کشور کنند.

موقعیت جغرافیایی خوبی که ایران دارد سبب شده تا از چند مسیر آیی بتواند تحریم‌ها را کنار بزند. شرکت‌ها برای انجام این کار ابتدا کشتی را در بندر ایران بارگیری می‌کنند و از طریق کشور سوم آن را به سایر کشورها می‌رسانند. کراس استافینگ توانسته در زمینه صادرات و واردات کالا به ایران کمک زیادی کند.

آیا در Cross stuffing ، محموله دچار آسیب می‌شود؟

در عملیات کراس استافینگ حفظ سلامت کالا اهمیت بسزایی دارد؛ چرا که یک آسیب جزیی می‌تواند خسارت‌های سنگینی را وارد کند. این کار نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد و باید توسط شرکت‌های معتبری چون گسیل شود. اگر جابجایی بار از کانتینرها به درستی و با دقت انجام نشود احتمال آسیب وجود دارد. برای استفاده بهینه از این روش باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و با برنامه ریزی دقیق پیش بروید. سلامت کالا وآسیب ندیدن آن می‌تواند اعتبار و محبوبیت شرکت حمل و نقل را بیشتر کند.

فرق بین کراس استافینگ و ترانسشیپ

 کراس استافینگ با ترانسشیپ تفاوت‌های زیادی دارد. در کراس محموله از داخل کانتینر تخلیه شده و وارد کانتینر کشتی می‌شود؛ اما در ترانسشیپ کانتینر به صورت پلمپ از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌شود. در این فرایند دیگر نیازی به تخلیه و بارگیری مجدد نیست و این می‌تواند هزینه را تا حدی کاهش دهد.

 در کراس حمل و نقل و چینش بار به صورت مستقیم و بدون تغییر مسیر انجام می‌شود‌ به همین دلیل در صنایع حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ در ترانسشیپ یک فرد یا شرکت کشتی یا هواپیمای خود را به شرکت دیگر اجاره می‌دهد تا کار حمل و نقل را انجام دهد.

فرق بین کراس استافینگ و ترانسشیپ

سخن پایانی

کراس استافینگ روشی ایمن و پر کاربرد برای صادرات و واردات کالاها است و کشورهای تحریم شده می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این روش با هزینه بیشتر انجام می‌شود و برای کالاهایی که تحریم هستند بهترین گزینه است.

 شرکت گسیل با دارا بودن تجهیزات پیشرفته و سابقه درخشان توانسته در کراس استافینگ بهترین خدمات را ارائه کند. شما می‌توانید قبل از شروع کار با کارشناسان مشاوره‌های لازم را انجام دهید. این کار نیاز به تخصص و مهارت دارد و تیم ما می‌تواند به بهترین شکل آن را انجام دهد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب