پلاستیک زیست تخریب پذیر

از آن‌جا که تکه‌های ریز پلاستیک معمولی و سنتی، اکوسیستم‌های طبیعی را به شدت تهدید می‌کند با تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر دیگر اثرات مخرب بر محیط زیست مشاهده نمی‌شود. این نوع پلاستیک از منابع تجدید پذیر ساخته می‌شود که در مدت زمان کم‌تری در محیط باقی می‌ماند و دارای هیچ مواد شیمیایی و سمی نیست. داشتن این ویژگی‌، تولید پلاستیک زیستی را روز به روز بیشتر می‌کند و خوشبختانه درحال تبدیل‌شدن به یک گزینه رایج در قفسه فروشگاه‌ها است.

خرید پلاستیک زیست تخریب پذیر

باتوجه به اهمیت روزافزون پلاستیک زیست تخریب پذیر باید قبل از خرید، مواردی را در نظر بگیرید. به عبارت دیگربا رعایت‌کردن نکات زیر می‌توانید با اطمینان بیشتری محصول خود را خریداری و به حفظ محیط زیست کمک کنید.

  • قبل از خرید، لیست مواد تشکیل‌دهنده محصول را که از مواد طبیعی مانند نشاسته، ذرت، شکر نیشکر و اسید پلی‌لاکتیک ساخته شده است را با دقت بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که پلاستیک خریداری‌شده حاوی مواد شیمیایی مضر و سمی نباشد.
  • به دستورالعمل نگهداری محصول توجه کنید؛ زیرا که برخی از آن‌ها در شرایط خاصی مانند رطوبت بالا یا دمای زیاد بهتر تجزیه می‌شوند.
  • پلاستیک زیست تخریب پذیر به‌طور معمول گران‌تر از پلاستیک‌های معمولی هستند؛ بنابراین قبل از خرید، بودجه خود را مشخص کنید.
  • از آن‌جا که این نوع پلاستیک‌ها برای همه کاربردها مناسب نیستند، قبل از انتخاب کاربرد مد نظر خود را مشخص و مناسب با آن بخرید.
  • زمان تجزیه هر یک از انواع پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر متفاوت است پس قبل از خرید پلاستیک زیستی اطلاعات مربوط به آن را ازطریق فروشنده یا روی بسته‌بندی دریافت کنید.

پلاستیک زیست تخریب پذیر

قیمت پلاستیک زیست تخریب پذیر

قیمت پلاستیک زیست تخریب پذیر به مواد تشکیل‌دهنده و کیفیت آن بستگی دارد. البته این محصول در همه فروشگاه‌ها موجود نیست؛ به همین دلیل ممکن است برای پیدا کردن آن کمی با مشکل مواجه شوید. در این خصوص ما سایت گسیل کالای شرق را به شما توصیه می‌کنیم. همه محصولات این مرکز با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به مشتریان عرضه می‌شوند و می‌توانید با خیالی آسوده در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن و با بسته‌بندی مناسب به محصول خود دست یابید.

کاربرد پلاستیک زیست تخریب پذیر

ساختار پلاستیک زیست تخریب پذیر به گونه‌ای طراحی شده است که در شرایط محیطی خاص، توسط میکروارگانیسم‌ها تجزیه می‌شوند و کاربردهای زیادی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • صنعت پزشکی

پلیمرهای تخریب پذیر دارای کاربردهای زیادی در زمینه پزشکی هستند. به عنوان مثال برای جلوگیری از عفونت از پلاستیک‌هایی برای پوشاندن ادوات و دستگاه پزشکی استفاده می‌شود که این نوع پلاستیک‌ها که از جنس پلی اتیلین با ضخامت بالایی هستند، امکان پارگی یا صدمه‌دیدن را ندارند. همچنین این مواد به‌دلیل سازگاری با بدن و قابلیت جذب در جراحی‌ها و درمان‌های مختلف، تولید نخ بخیه و وسایل پزشکی یکبار مصرف استفاده می‌شود.

  • بسته ‌بندی مواد غذایی

از پرکاربردترین حوزه‌های استفاده از پلاستیک زیست تخریب پذیر تولید بسته‌بندی‌های یکبار مصرف برای مواد غذایی، کارد، چنگال و ظروف رستوران‌ها است. این محصول به خاطر تجزیه‌پذیری سریع، بهترین گزینه برای کاهش زباله‌های پلاستیکی به شمار می‌آید.

  • کشاورزی

ساختار پلیمری این نوع پلاستیک‌ها از صدمه‌زدن به محیط زیست جلوگیری می‌کند و در صنعت کشاورزی برای تولید نایلون آبیاری، نایلون سقف گلخانه‌ها و پوشش محافظ محصولات استفاده می‌شود که پس از پایان عمر خود به خاک بازگشته و به عنوان کود عمل می‌کنند.

  • صنعت ساخت ‌و ساز و خودرو

در صنعت ساخت‌وساز از پلاستیک زیست تخریب پذیر برای تولید عایق‌های صوتی و حرارتی، برخی از مصالح ساختمانی و لوله‌های آبیاری استفاده می‌شود. در صنعت خودرو نیز از این محصول در روکش صندلی، پوشش‌های تزیینی و تولید برخی قطعات داخلی خودرو کاربرد دارد.

کاربرد پلاستیک زیست تخریب پذیر

کارخانه پلاستیک زیست تخریب پذیر

پلاستیک زیست تخریب پذیر از پلیمرهای طبیعی یا مصنوعی تولید می‌شود و دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از:

  • نشاسته: رایج‌ترین نوع بیوپلاستیک است که در ذرت، سیب‌زمینی، کاساوا و موارد دیگر یافت می‌شود و زیست پذیری آن به‌دلیل اتم‌های اکسیژن موجود در ساختار آن خواهد بود.
  • پلی هیدروکسی الکانوات: این مواد یکی از دسته‌های پلاستیک زیست تخریب پذیر است که توسط موجودات بسیار ریز باکتری‌ها تولید می‌شوند و خواص مکانیکی خوبی دارند.
  • پلی لاکتیک اسید: مواد پلی لاکتیک اسید از زیست توده‌های تجدیدپذیر مانند خمیر ذرت، نیشکر، چغندر قند گرفته می‌شود و در تولید ظروف یکبار مصرف و بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد.
  • پلی وینیل الکل: یکی از معدود پلیمرهای زیست تخریب پذیر وینیلی به شمار می‌آید که می‌تواند در آب حل شود. در حوزه‌های متفاوتی مانند پوشش پارچه‌ای و کاغذ، محصولات حوزه پزشکی و بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد.
  • پلی بوتیلن ساکسینات: این ماده نوعی رزین پلیمری ترموپلاستیک است که در حوزه کشاورزی و مواد آرایشی کاربرد دارد.
  • پلی کاپرولاکتون: هیدرولیز موجود در این ماده باعث بروز خواص زیست تخریب پذیری می‌شود که به عنوان یک ماده زیستی کشت‌پذیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.
  • پلی گلیکولیک اسید: یکی دیگر از پلیمرهای زیست تخریب پذیر به حساب می‌آید که در تولید محصولات پزشکی کاربرد دارد.
  • پلاستیک‌های نفت محور: این نوع پلاستیک‌ها از مواد شیمیایی نفتی گرفته می‌شود و منشا اصلی آن نفت خام فسیلی، زغال سنگ و گاز طبیعی است.
  • ترکیبات پلیمری لیگنین محور: نوعی پلیمر طبیعی محسوب می‌شود که قابلیت تجدید در محیط زیست را دارد و سالانه ۵۰ میلیون از خمیر شیمیایی این ماده تولید می‌شود. کاربردی، سبک وزن و به خوبی می‌تواند با محیط اطراف سازگار باشد.

مزایا تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر

باتوجه به این‌که خرید پلاستیک زیست تخریب پذیر جایگزین پلاستیک‌های سنتی شده است و قابلیت تجزیه‌شدن در محیط زیست را دارند، استفاده بهینه از این نوع پلاستیک‌ها و دانستن مزایای آن، گامی مهم در جهت حفاظت از منابع طبیعی خواهد بود. در این قسمت به بررسی مزایای تولید این نوع پلاستیک‌ها می‌پردازیم.

  • کاهش آلودگی محیط زیست

پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر بسیار سریع تجزیه می‌شوند و به ترکیبات طبیعی تبدیل می‌شوند که این امر از جمع‌شدن زباله‌ها جلوگیری می‌کند. ضمن این‌که این نوع پلاستیک‌ها دیگر به مرور زمان به ذرات ریز میکروپلاستیک تبدیل نمی‌شوند و برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر نیستند.

  • کاهش مصرف انرژی و نفت

تولید این نوع پلاستیک‌ها در مقایسه با پلاستیک سنتی با همان کمیت و کیفیت ۶۵ درصد به انرژی کم‌تری نیاز دارد. از آن‌جا که پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر نیاز به فناوری‌های پیچیده و سوزاندن سوخت‌های فسیلی را ندارند؛ بنابراین می‌توان پلاستیک‌های بیشتری را با استفاده از همان انرژی تولید کرد. ضمن این‌که این روند باعث آلودگی کم‌تری در محیط زیست می‌شود.

  • زمان کم‌تر در تجزیه‌پذیری

 پلاستیک‌های سنتی پس از دور ریختن، بیش از ۱۰۰ سال طول می‌کشند تا تخریب و تجزیه شوند؛ درحالی که این نوع پلاستیک‌ها از مواد جایگزین یا آنزیم‌های تخصصی برای تجزیه محتوای خود استفاده می‌کنند که خیلی سریع‌تر از بین می‌روند.

  • عدم انتشار مواد شیمیایی یا سموم

پلاستیک‌های معمولی کربن، ترکیبات شیمیایی، متان و سایر آلاینده‌ها را در خود نگه می‌دارند که هنگام بازیافت یا سوزانده‌شدن به محیط زیست بازمی‌گردند و این روند بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارند؛ ولی پلاستیک زیست تخریب پذیر هیچ‌گونه مواد شیمیایی یا سمی ندارد.

  • بازیافت راحت و آسان

این نوع پلاستیک‌ها را می‌توان به راحتی بازیافت کرد و از افزایش تعداد زباله‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای در محیط زیست جلوگیری کرد. صرفه‌جویی خالص کربن برای بازیافت 30 درصد خواهد بود و اگر به سراغ این پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر روی آورید، بی‌شک این صرفه‌جویی به ۸۰ درصد هم می‌رسد.

 

دیدگاه‌ها