واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟

کالاهای ممنوعه

کالای ممنوعه کالایی است که طبق قانون گمرکی ورود آن به بازار ایران مجاز نیست و واردات و صادرات آن به کشور ممنوع است‌‌. این کالاها انواع مختلفی دارند و ورود آن‌ها مخالف عرف جامعه و قانون است.

مشروبات الکلی و خوراکی‌های حرام از این دسته هستند که فرد متخلف به دلیل وارد کردن آن‌ها جریمه می‌شود‌.

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

اگر اقتصاد کشور یا وضعیت بهداشتی و فرهنگی جامعه با کالایی به خطر بیافتد طبق قانون واردات آن ممنوع می‌شود.مواد مخدر و روان گردان به طور کلی ممنوع هستند و کسی حق وارد کردن آن‌ها را ندارد. در ادامه بیشتر با کالاهای ممنوع آشنا می‌شویم.

کالای ممنوعه چیست؟

کالاهای ممنوعه برای صادرات و واردات مجاز نیستند و تجارت آن‌ها طبق قوانین گمرکی انجام می‌شود. این اجناس مخالف قوانین و شئونات اسلامی هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند در وضعیت فرهنگی و اقتصادی کشور خلل ایجاد کند. تنوع در این کالاها زیاد بوده و از اقلام خوراکی و بهداشتی تا مواد مخدر و مشروبات الکلی و لوازم مختلف را شامل می‌شود.

کالاهای ممنوعه با هر حجمی که باشند اجازه ورود به کشور را ندارند و اگر کسی به صورت مخفیانه و قاچاق آن‌ها را وارد کند جریمه می‌شود. هر سال دولت لیست جدیدی از این کالاها را در اختیار گمرک قرار می‌دهد تا کالایی بدون مجوز وارد کشور نشود. ممنوعیت برخی کالاها در بیشتر کشورها انجام می‌شود و هر کشور قوانین گمرکی و لیست مختص به خود را دارد. واردات کشنده در صورت نداشتن مجور غیر قانونی است.

کالای ممنوعه چیست

لیست کالاهای ممنوع گمرک برای مسافران

برای مسافرانی که کالا صادر یا وارد می‌کنند لیستی تنظیم شده که بر اساس آن مجاز به صادرات و واردات برخی کالاها نیستند. این لیست شامل اقلام زیر است:

اشیا قیمتی مثل طلا، نقره و سنگ‌های گران قیمت جزو کالاهای ممنوعه هستند.

  • مواد خوراکی مثل مرکبات، لبنیات و سبزیجات از دیگر اقلام ممنوعه هستند که اجازه واردات و صادرات ندارند.
  • از دیگر کالاهای ممنوعه می‌توان به انواع کبریت، فندک، هیزم و زغال چوب اشاره کرد.
  • در صنایع نساجی انواع پارچه‌های فاستونی، پنبه و الیاف مصنوعی ممنوع هستند.
  • محصولات دارویی و بهداشتی و آرایشی هم از کالاهای ممنوعه به شمار می‌روند.
  • واردات کامیون ولوو در صورتی که وارد کننده مجوزهای لازم را دریافت نکرده باشد ممنوع است.
  • کالاهایی مثل تلفن و لپ تاپ و پاوربانگ که دارای باطری هستند.
  • کالاهای دارای حافظه داخلی مثل انواع رم و هارد و لوازم دیگر هم ممنوع هستند.
  • در این لیست مواد منفجره، سلاح سرد و گرم، گاز بیهوشی و سایر لوازم نظامی هم ممنوع است.
  • نرم افزارهای فیلتر شکن و تجهیزات ماهواره‌ای و مخابراتی از اقلام ممنوعه به شمار می‌روند.
  • مکانیک و فلزشناسی، کالاهای ساختمانی و معدنی، کالاهای شیمیایی و مواد مخدر و روان گردان در دسته‌ کالاهای ممنوعه قرار دارند.
  • دستگاه‌های فرستنده، دستگاه‌های مربوط به عکاسی و فیلمبرداری هوایی و امنیتی، کتاب و نوشت‌افزار و ادوات موسیقی هم مجاز به صادرات و واردات نیستند.
  • عطر، ادکلن و فراورده‌های معطر، تجهیزات پزشکی کالاهای ممنوعه هستند.

لیست کالاهای ممنوع گمرک برای مسافران

علت ممنوعیت کالاهای ممنوعه

اصول اخلاقی و رفتاری و پایبند بودن به قوانین دلیل اصلی ممنوعیت برخی کالاها است. با ورود این اقلام ممکن است ارزش‌‌های فرهنگی خدشه دار شود و هنجارشکنی صورت بگیرد. برخی اجناس از نظر اقتصادی مناسب نیستند و ورود آن‌ها باعث تورم می‌شود.

برای حمایت از منافع مصرف کننده و حفظ یکپارچگی تجارت نیاز است تا کالاهای سودمند وارد کشور شوند. طبق قانون اقلام وارداتی در صورتی ممنوع نیستند که طبق استانداردها و کیفیت تعیین شده باشند. روی این اجناس نظارت دقیق صورت می‌گیرد تا مصرف کننده از آن‌ها رضایت کامل داشته باشد. از دیگر دلایل ممنوعیت کالاهای ممنوعه می‌توان به احتیاط مالی و توجه به ذخایر ارزی است.

کالاهایی که نیاز اساسی جامعه نیستند ضرورتی برای ورود آن‌ها وجود ندارد. از دیگر دلایل ممنوعیت این کالاها می‌توان به مضر بودن آن‌ها برای اقشار مختلف جامعه اشاره کرد. اگر از خدمات واردات شمش طلا اطلاع داشته باشید می‌توانید بدون ممنوعیت واردات و صادرات را انجام دهید.

لیست واردات کالاهای ممنوعه در سال 1403

در سال ۱۴۰۳ لیست کالاهای ممنوعه طبق مقررات در اختیار گمرک قرار گرفت تا کسی نتواند اجناس غیر مجاز را به کشور وارد کند. اقلام درج شده در این لیست عبارتند از:

  • مهمات و سلاح‌های جنگی مثل شنگ، گلوله، باروت، دینامیت، مواد محترقه، چاشنی‌ها و مواد منفجره بدون مجوز وزارت دفاع ممنوع هستند.
  • کالاهای تحت قانون خاص فقط بر اساس قوانین قابلیت واردات به کشور را دارند و برای ورود آن‌ها محدودیت‌های زیادی وجود دارد.
  • کالاهای گمراه کننده دارای علائم و ویژگی‌های متمایز کننده هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند مصرف کننده را گمرک کند به همین دلیل ممنوع هستند.
  • مواد کنترل شده هم جزو اقلام ممنوعه به کشور هستند. داروها و مواد روانگردان که سلامت و ایمنی مردم را به خطر می‌اندازند مجوز واردات کالا را ندارند.
  • استفاده از دستگاه‌های ماهواره‌ای و تجهیزات مرتبط پیامدهای امنیتی به همراه دارد و واردات آن‌ها ممنوع است.
  • دستگاه های نظارتی و ارتباطی مثل ضبط کننده‌ها، استراق سمع، فرستنده ها، فناوری‌های بی سیم، دستگاه های عکاسی و فیلمبرداری هوایی، میکروفون ها و لوازم مشابه جزو کالاهای ممنوعه در سال ۱۴۰۳ هستند.
  • مواد چاپی مانند روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌هایی که محتواهای هنجار شکنانه دارند برای واردات مناسب نیستند.
  • اقلام مالی و تفریحی چون اسکناس‌ها، برچسب‌ها تمبرها، لاتاری و بلیط های بخت آزمایی بر خلاف عرف جامعه هستند و واردات آن‌ها مجاز نیست.

قوانین واردات کالاهای ممنوعه

خطراتی و عواقبی که استفاده از کالاهای ممنوعه دارد باعث شده تا واردات و صادرات آن‌ها طبق قوانین سخت گیرانه انجام شود. وزارت اطلاعات برای حفظ امنیت ملی ورود اقلامی که در حوزه الکترونیک و مخابرات هستند را بدون مجوز ممنوع کرده است. افرادی که به صورت قاچاق این کالاها را وارد کنند متخلف محسوب می‌شوند و طبق قانون برای آن‌ها جریمه‌های سنگین در نظر گرفته می‌شود‌.

 بر اساس قوانین جدید تمامی کالاهایی که در دسته بندی‌های بهداشتی، ایمنی، قرنطینه‌ای، و زیست محیطی قرار دارند باید تحت نظارت سازمان مربوطه وارد شوند. صدور مجوز ترخیص این اقلام بعد از نظارت دقیق انجام می‌شود‌. کالاهای ممنوعه توسط قوانین موجود به طور موقت قابل پذیرش نیستند.

قوانین واردات کالاهای ممنوعه

عواقب واردات کالاهای ممنوعه

واردات کالاهای ممنوعه عواقب زیر را برای افراد و سازمان‌ها به همراه دارد:

  • خروج ارز از کشور

واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری که گاهی ممنوعه هم هستند باعث خارج شدن ارز از کشور می‌شود‌. بالا بودن قیمت این اجناس باعث شده تا تأثیر منفی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

  • آسیب به محیط زیست

از دیگر عواقب واردات کالاهای ممنوعه می‌توان به آسیب رساندن به محیط زیست اشاره کرد. برخی اقلام باعث آلودگی و نابودی محیط زیست می‌شوند به همین دلیل واردات آن‌ها مناسب نیست.

  • آسیب به تولید کنندگان داخلی

واردات کالاهای ممنوعه می‌تواند آسیب‌های جدی را به تولید کنندگان داخلی وارد کند. کالاهایی که مشابه نمونه‌های داخلی هستند فعالیت تولیدی‌ها را کساد می‌کنند و این کار می‌تواند باعث کاهش اشتغال و افزایش بیکاری شود‌‌

سخن پایانی

کالاهای ممنوعه اجازه ورود به کشور را ندارند و واردات آن‌ها عواقب زیادی را به همراه دارد. این اقلام هر سال به صورت لیست در اختیار سازمان گمرک قرار می‌گیرند تا بازرگانان و تجار نتوانند بر خلاف قوانین این اجناس را وارد کنند. هدف از این اقدامات حفاظت از امنیت ملی، حفظ ارزش های اجتماعی و تضمین تجارت مسئولانه است. کارشناسان ما در سایت گسیل شما را با این اقلام آشنا می‌کنند تا در صورت نیاز لیست‌های جدید را در اختیار شما برای می‌دهند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب