سیستم طبقه ‌بندی کالا چیست؟

طبقه ‌بندی کالا چیست؟

امروزه کسب و کارهایی موفق هستند که محصولات خود را به سرعت و به‌صورت دقیق به دست مشتریان برسانند که بسته‌بندی کالا‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در این زمینه است.

با طبقه‌بندی صحیح، می‌توانید موجودی انبار را بهینه کنید از انباشت کالاهای اضافی، جلوگیری و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهید.

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

 با سیستم طبقه بندی کالا به راحتی روندهای بازار را شناسایی می‌کنید و موانع تجاری را کاهش می‌دهید. درصورتی که می‌خواهید اطلاعات کاملی از سیستم طبقه‌بندی کالاها داشته باشید تا انتهای محتوا ما را همراهی کنید.

انواع سیستم‌ های طبقه ‌بندی کالا

سیستم طبقه ‌بندی کالا به منظور مدیریت و سازماندهی محصولات در زنجیره تامین، انبارداری و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. این سیستم‌ها بر اساس نوع، مواد، ویژگی، استاندارد و کاربرد کالاها دسته‌بندی می‌شوند که از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

سیستم طبقه بندی بر اساس نوع کالا

در این نوع سیستم، کالاها را بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و ماهیتی آن‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • کالاهای مصرفی: شامل کالاهای پرمصرف مانند مواد غذایی، پوشاک و لوازم خانگی که توسط مصرف کننده نهایی برای مصارف شخصی خریداری می‌شود. این کالاها برای برآوردن نیازهای روزمره و شخصی افراد طراحی شده‌اند که عمر کوتاهی دارند.
  • کالاهای سرمایه‌ای: مانند تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و ابزارهای تولید که قیمت بالایی دارند و عمر طولانی‌تری نسبت به کالاهای مصرفی دارند. همچنین کالاهای سرمایه‌ای نقش مهمی در فرایند تولید و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند.
  • کالاهای با دوام: مانند خودرو، مبلمان و لوازم الکترونیکی که می‌توانند چندین بار مورد استفاده قرار گیرند و قیمت بالایی دارند که نیاز به مراقبت و نگهداری نیز خواهند داشت.

استرچ محصولی است که به‌طور گسترده در بسته‌بندی و حمل و نقل کالاها استفاده می‌شود و نه تنها در برابر آسیب‌های فیزیکی و آلودگی محافظت می‌کند بلکه نقش مهمی در مدیریت صحیح و طبقه ‌بندی کالا در انبارها دارد. قیمت استرچ بر اساس طول و عرض رول، ضخامت، نوع مواد اولیه و میزان کشش محاسبه می‌شود که به عنوان یکی از هزینه‌های بسته‌بندی، نقش مهمی در مدیریت حمل و نقل دارد.

انواع سیستم‌ های طبقه ‌بندی کالا

طبقه‌بندی بر اساس مواد تشکیل دهنده

کالاهایی که بر اساس مواد تشکیل دهنده طبقه‌بندی می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • کالاهای فلزی: این نوع کالاها که طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شوند، کاربردهای فراوانی دارند. مانند آهن، فولاد، چدن و آلیاژ‌های آن‌ها
  • کالاهای شیمیایی: کالاهایی که ازطریق فرایندهای شیمیایی تولید می‌شوند و در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، داروسازی، مواد غذایی، رنگسازی و نساجی کاربرد دارند.
  • کالاهای غیر فلزی: کالاهای غیر فلزی از موادی ساخته شده‌اند که خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند و شامل چوب، شیشه، پلاستیک و ظروف می‌شود.

خرید پلاستیک به عنوان یکی از مراحل اصلی در فرایند طبقه‌ بندی کالا نقش مهمی در حفاظت از محصولات و جلب توجه مشتریان دارد. به عبارت دیگر، انتخاب نوع مناسب آن، هزینه‌های بسته‌بندی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و همچنین احتمال آسیب دیدن کالا را درحین حمل و نقل به صفر می‌رساند.

طبقه‌بندی بر اساس سیستم‌های استاندارد

طبقه‌بندی کالا بر اساس سیستم‌های استاندارد به 2 شکل زیر انجام می‌شود:

  • سیستم هماهنگ شده شرح کالا (HS) که توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) تدوین شده است و این کد در سراسر جهان به عنوان مرجعی برای تعیین تعرفه‌های گمرکی و جمع‌آوری آمار تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیستم طبقه بندی صنعتی بین المللی ISIC که یک استاندارد بین المللی برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی است. این سیستم، فعالیت‌های مختلف اقتصادی را به گروه‌ها و زیر گروه‌ها تقسیم می‌کند و امکانات مقایسه و تحلیل عملکرد بخش‌های مختلف اقتصاد را فراهم می‌کند.

سیستم اچ اس کد به چه صورت است؟

سیستم اچ اس کد یک سامانه بین المللی است که در آن تمامی کالاها بر اساس یک کد ۸ تا ۱۰ رقمی طبقه‌بندی شده است که 4 یا 6 رقم اول بین کشورهای عضو مشترک است؛ اما ۲ یا ۴ رقم بعدی متفاوت خواهد بود. با درک بهتر این سیستم و نحوه استفاده از آن می‌توانید، فرایندهای صادرات و واردات را بهینه کنید و از مزایای تجارت جهانی بهره‌مند شوید.

نحوه دریافت HS Code به این صورت است که ابتدا باید به سایت ایران کد به نشانی irancode.ir وارد شوید و کالای مدنظر خود را در قسمت جستجو، وارد کنید. سپس با کلیک کردن روی گزینه جایگاه در ساختار ایران کد، کد آن محصول را به‌صورت دقیق مشاهده خواهید کرد. این موضوع برای اشخاصی که قصد دریافت مجوز واردات و صادرات دارند، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

سیستم اچ اس کد به چه صورت است؟

فصل‌های کالا در HS Code

سیستم طبقه بندی کالا به ۲۱ فصل اصلی تقسیم می‌شود که هر یک از این فصل‌ها نشان دهنده یک گروه کلی از کالاها خواهد بود. این تقسیم بندی، پایه و اساس طبقه‌بندی کالاها در تجارت است که به آن‌ها کمک می‌کند تا آمار دقیقی از واردات و صادرات هر نوع کالا جمع‌آوری کنند. همچنین، می‌توانند به سرعت اطلاعات مربوط به تعرفه‌های گمرکی، مقررات بهداشتی، قرنطینه‌ای و سایر الزامات قانونی را پیدا کنند. به عنوان مثال فصل اول شامل حیوانات زنده و محصولات حیوانی و فصل دوم مربوط به محصولات نباتی و کشاورزی می‌شود.

مزایای طبقه‌بندی کالا در HS Code

HS Code یا طبقه بندی کالا یکی از عناصر کلیدی در سیستم تجارت بین‌المللی است که مزایای فراوانی را برای کشورهای مختلف و فعالان اقتصادی دارد. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کالاهای تجاری را به‌طور یکسان و دقیق شناسایی کنند. برخی از مهم‌ترین این مزایا شامل موارد زیر می‌شود.

  • جمع ‌آوری داده‌های تجاری

طبقه‌بندی کالا به کشورهای مختلف کمک می‌کند تا آمار دقیق‌تری درباره داده‌های تجاری خود جمع‌آوری کنند که این اطلاعات به شناسایی فرصت‌های جدید و ارزیابی تاثیرات اقتصادی کمک می‌کند. همچنین، دولت‌ها می‌توانند تصمیماتی بهتری در زمینه سیاست‌های اقتصادی اتخاذ کنند.

  • شناسایی و مبارزه با قاچاق

سیستم اچ اس کد به گمرک‌ها و سازمان‌های مربوطه این امکان را می‌دهد که با داشتن اطلاعات دقیق درباره کالاها و نظارت موثرتر به راحتی کالاهای قاچاق را شناسایی کنند که این امر به کاهش تخلفات گمرکی می‌انجامد.

  • تسهیل در تعرفه‌های گمرکی

طبقه ‌بندی کالا یکی از موارد اصلی برای تعیین تعرفه‌های گمرکی است که با استفاده از این کد می‌توان به سرعت و دقت تعرفه‌های قابل اعمال روی هر کالا را مشخص کرد. این کار به کاهش زمان انتظار در مرزها و بهبود کارایی فرایندهای گمرکی منجر می‌شود.

  • حمایت از صنایع داخلی

دولت‌ها می‌توانند با کمک اطلاعات طبقه ‌بندی از صنایع داخلی حمایت کنند؛ به این طریق که با شناسایی کالاهای وارداتی که مشابه محصولات داخلی هستند، تعرفه‌های بالاتری برای آن‌ها وضع می‌کند. افراد رو به این کالاهای داخلی می‌آورند و به این ترتیب از تولیدات داخلی حمایت کرده است.

قیمت نایلون به عنوان یکی از هزینه‌های اصلی در فرایند بسته بندی، نقش مهمی در مدیریت هزینه‌ها و حفظ سودآوری دارد. طبقه‌بندی کالا به تولید کنندگان کمک می‌کند تا نوع نایلون مناسب را باتوجه به نیازهای هر محصول انتخاب کنند. به عنوان مثال برای کالاهای غذایی از نایلون‌های بهداشتی، کالاهای شکننده از نایلون‌های حباب‌دار و کالاهای سنگین از نایلون‌های ضخیم استفاده کنند.

  • بهبود مدیریت انبار

HS Code به عنوان شناسنامه منحصر به‌فرد برای هر کالا عمل می‌کند و امکان ردیابی دقیق کالاها را فراهم خواهد کرد. علاوه‌بر این با استفاده از این طبقه‌ بندی می‌توان به بهینه‌سازی فضای انبار و کاهش هزینه‌های انبارداری نیز کمک کرد.

مزایای طبقه‌بندی کالا در HS Code

زیردسته‌های کالا در HS Code

طبقه‌ بندی کالا به‌صورت سلسله مراتبی سازماندهی شده که با کمک این زیردسته‌ها، می‌توانید کالاهایی که از نظر ویژگی، مواد تشکیل دهنده یا کاربرد به هم شباهت دارند؛ اما تفاوت‌های جزئی هم دارند را از یکدیگر متمایز کنید. زیردسته‌ها به تجزیه و تحلیل دقیق‌تر داده‌های تجاری کمک کرده و امکان شناسایی روند بازار، مقایسه محصولات و ارزیابی رقبا را فراهم می‌کند. هر کد ۸ رقمی از 4 بخش تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اولین دو رقم کد به فصل مربوط به کالا اشاره دارد.
  2. دو رقم بعدی سرگروه کالا در هر فصل را نشان می‌دهد.
  3. دو رقم بعدی به زیر گروه کالا اشاره دارد.
  4. دو رقم آخر برای مشخص کردن اقلام خاص یا جزئیات بیشتر در مورد کالا استفاده می‌شود.

زیردسته‌های کالا در HS Code

سخن پایانی

اکنون دیگر دانش کافی از طبقه‌ بندی کالا چیست؟ دارید و می‌دانید که یک فرایند چندجانبه محسوب می‌شود. ازطریق آن، کالاها به‌صورت منطقی و کارآمد سازماندهی می‌شوند و به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. در واقع این سیستم، یک ابزار قدرتمند برای تحلیل داده‌ها، پیش بینی تقاضا و بهبود تصمیم‌گیری است.

برای پیاده سازی یک سیستم طبقه‌بندی موفق باید با اصول و روش‌های مختلف آن آشنا شوید و از نرم‌افزارهای مناسب استفاده کنید. سایت گسیل کالای شرق شما را در این مسیر یاری می‌کند که برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می‌توانید به این سایت مراجعه کنید. ضمن‌این‌که اگر سوالی داشتید در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب