ارزش گمرکی کالا چیست؟

ارزش گمرکی کالا

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

ارزش گمرکی کالا مقداری متغیر است که برای تعیین مالیات و عوارض گمرکی روی کالا استفاده می‌شود‌. این ارزش به صورت کد ۴ رقی مشخص می‌شود و ارزش یک واحد کالا را به خوبی نشان می‌دهد. ارزش گمرکی شامل قیمت خالص کالا در بازار منبع، بیمه حمل و نقل، بسته‌بندی، هزینه حمل و نقل بین المللی و سایر هزینه‌های مربوط به صادرات و واردات است.

فرآیند ارزش گمرکی کالا زمانی شروع می‌شود که شما فاکتور خرید کالا را دریافت کرده‌‌اید. نرخ نهایی بر اساس تمام نرخ‌های صادراتی و وارداتی کالا محاسبه می‌شود. ارزش گمرکی کالا زیر نظر متخصصین ااین حوزه محاسبه و مشخص می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مقوله متن را تا انتها دنبال کنید.

نحوه ارزش گذاری کالا در گمرک

بیشتر کشورها برای تعیین ارزش گمرکی کالا و جلوگیری از تقلب از روش‌های استاندارد استفاده می کنند. ارزش تراکمی یا ارزش قابل انتظار یک روش معمول برای محاسبه است. کارشناسان این حوزه برای تعیین تعرفه و ارزش گمرکی کالاها از اطلاعات مربوط به قیمت‌های مشابه استفاده می‌کنند.

شرکت واردات کالا و صادرات برای محاسبه ارزش گمرکی کالاها به فاکتورهای مهمی توجه می‌کند. برای شناخت بیشتر این شرکت می‌توانید مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید. از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در محاسبه ارزش گمرکی کالاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه ارزش گذاری کالا در گمرک

  • نوع کالا

اولین عاملی که ارزش گمرکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد نوع کالا است. محصولات کشاورزی و صنایع دستی و فلزی تعرفه‌های خاصی دارند و ارزش گمرکی آن‌ها به صورت تخصصی محاسبه می‌شود.

  • وسیله حمل و نقل

وسیله‌ای که برای حمل و نقل کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد در نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا نقش اساسی دارد. هواپیما، کشتی، قطار و کامیون هر کدام با نرخ مشخصی انتقال کالا را انجام می‌دهند. در واردات کامیون ارزش گمرکی اهمیت بسزایی دارد که برای اطلاع از آن می‌توانید مطلب ارائه شده را مطالعه کنید.

  • روش ارزش‌گذاری

فاکتور دیگری که در ارزش گذاری گمرکی کالاها مورد توجه قرار می‌گیرد روش بازخورد، روش هزینه و روش تعادل نقدینگی است که هر کدام به روشی خاص مورد محاسبه قرار می‌گیرند.

  • قیمت تجاری کالا

قیمت تجاری کالاها در محاسبه ارزش گمرکی آن‌ها نقش بسزایی دارد. قیمت اصلی کالا می‌تواند مالیات و عوارض گمرکی را مشخص کند. به همین دلیل قیمت اصلی کالا جزو نقاط حساس در فعالیت‌های گمرکی است.

  • منبع کشور سازنده کالا

کشور سازنده فاکتور اصلی در محاسبه ارزش گمرکی کالاها است. برخی کالاها برند هستند و به دلیل کیفیت و استانداردهای بالا ارزش بیشتری دارند و این می‌تواند ارزش گمرکی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در واردات کامیون داف کشور سازنده و برند مورد توجه قرار می‌گیرد که برای اطلاع بیشتر از این موضوع باید مطلب مرتبط با آن را مطالعه کنید.

  • شروط تجارت

از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در محاسبه ارزش گمرکی کالاها می‌توان به شروط تجارت مثل نحوه حمل و نقل، بسته‌بندی، شروط پروانه پروانه صادرات اشاره کرد که هر کدام به صورت جداگانه در ارزش گذاری موثر هستند.

  •  بیمه

بیمه در محاسبه ارزش گمرکی کالاها نقش بسزایی دارد. برای اینکه بتوان خطرات و ریسک‌های حمل و نقل کالاها را کاهش داد نیاز است تا قبل از جابجایی کالاها را بیمه کرد. بیمه بر اساس نوع کالاها مشخص می‌شود. برای واردات شمش طلا حداکثر بیمه در نظر گرفته می‌شود و شما می‌توانید مطلب مربوط به این موضوع را مطالعه کنید.

  •  افتتاح حساب

برای محاسبه ارزش گمرکی کالاها نیاز است تا در سامانه گمرکی ثبت نام و یک حساب کاربری ایجاد کنید. با افتتاح حساب شما مجوزهای لازم برای صادرات و واردات را دریافت می‌کنید و می‌توانید راحت‌تر ارزش گمرکی کالا را مشخص کنید.

مفهوم CIF در ارزش گمرکی

در ارزش گذاری کالا در گمرک مفهوم CIF اهمیت بسزایی دارد و به معنی هزینه، بیمه و حمل است. در تجارت بین الملل مفاهیمی چون هزینه‌ها، بیمه، بسته‌بندی و حمل و نقل به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. مفهوم CIF کاربرد زیادی در تعیین هزینه‌ها و مسئولیت‌های مربوط به حمل و نقل کالا از فروشنده به خریدار دارد. بر اساس این مفهوم فروشنده مسئول هزینه‌ و ریسک مربوط به حمل و نقل کالا است تا به مقصد نهایی برسد.

مفهوم CIF در ارزش گمرکی

فروشنده موظف است تا طبق این طرح محموله را به نزدیکترین بندر برساند و به مقصد مورد نظر خریدار منتقل کند. این یک راهکار موثر و مقرون به صرفه برای فروشنده و خریدار است و تاثیر زیادی در ارزش گمرکی کالا دارد. در CIF اطلاعات مفیدی وجود دارد که در صورت نیاز در اختیار مسئولین گمرکی قرار می‌گیرد. برای ارزش گذاری کالاها مطابق با اسناد تایید شده بانک‌ها می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید.

هدف از ارزش گذاری گمرکی

هدف از ارزش گذاری گمرکی تعیین مبلغ دقیق حقوق ورودی و عوارض گمرکی برای کالاهای وارد شده است. این ارزش گذاری بر اساس فاکتورهای مختلف و به کمک اسناد و اطلاعات موجود انجام می‌شود تا بتواند تعهدات ارزی صاحب کالا در ازای ارزش محموله وارداتی را برآورده کند.

 ارزش گمرکی کالا به صورت مستقیم روی محموله‌های صادراتی و وارداتی تاثیر دارد. تعیین ارزش گمرکی مهمترین کاری است که در ترخیص کالا انجام می‌شود و برای تمام اجناس هم یکسان نیست. گمرک بر اساس معیارهای مختلف و شاخص‌ها ارزش گمرکی را مشخص می‌کند.

 هدف اصلی از انجام این کار مشخص کردن ارزش نهایی کالا است. با ارزش گذاری گمرکی کالاها می‌توانند با مجوز و به صورت کاملا رسمی از مرزهای یک کشور عبور کنند. برای پرداخت انواع مالیات و عوارض گمرکی نیاز است تا شما ابتدا ارزش گذاری گمرکی را برای کالاها انجام دهید.

ارزش گمرکی کالاهای صادراتی

ارزش گمرکی کالاهای صادراتی در واقع همان مجموع ارزش مالی کالاها است که از یک کشور به کشور دیگر منتقل می‌شوند. این ارزش به صورت ارز واقعی یا محلی محاسبه و هزینه‌های حمل و نقل، بسته‌بندی، بیمه و سایر هزینه‌های مرتبط درباره ارسال کالا را شامل می‌شود. در صادرات کالاها بر اساس فاکتورهای مختلف ارزش گذاری می‌شوند.

در تجارت بین المللی ارزش گمرکی کالاها بر اساس واحد ارز ملی خصوصا دلار آمریکا و یورو تعیین می‌شود‌. به دلیل هزینه‌های مرتبط با صادرات ممکن است این مبلغ با ارزش کالا متفاوت باشد. در اسناد مربوط به صادرات این ارزش گمرکی به ثبت می‌رسد و شما در فاکتور آن را مشاهده خواهید کرد.

ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

 اسناد ارائه شده تحت نظارت گمرک قرار می‌گیرند به همین دلیل در تجارت بین الملل اهمیت زیادی دارند. ارزش گمرکی کالاهای صادراتی شامل مقدار مالی کالاهایی است که صادر می‌شوند. گمرک بر اساس معیارهای خاصی این ارزش گمرکی را به دسته‌های زیر تقسیم می‌کند:

  • ارزش خالص کالاها که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های بیمه و حمل و نقل است.
  • هزینه‌های حمل و نقل کالا تا زمانی که به مقصد برسند.
  • هزینه‌های بیمه تا وقتی کالاها دچار آسیب شوند بیمه خسارت را پرداخت کند.
  • هزینه‌های بسته‌بندی و آماده سازی کالا برای ارائه به بازار.
  • سایر هزینه‌های اضافی که در فرآیند صادرات برآورده می‌شود.

ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

گمرک برای تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به فاکتورهای مهمی توجه می‌کند که مهمترین آن‌ها قیمت کالا در بازارهای بین المللی است. این ارزش شامل تمام هزینه‌های واردات کالا از جمله عوارض، بیمه و حمل و نقل می‌شود. برای تعیین ارزش گمرکی نیاز است تا مدارکی چون فاکتور خرید و بیمه نامه را به گمرک ارائه کنید. برای تعیین قیمت کالا در بازارهای داخلی و خارجی باید ابتدا ارزش گمرکی را مشخص کنید.

کالاهای وارداتی به محض ورود به گمرک بررسی می‌شوند تا ارزش گمرکی آن‌ها به صورت کاملا دقیق مشخص شود. این یک سندی معتبر برای بانک‌هایی است که تسهیلات ارزی در اختیار واردکنندگان کالا قرار می‌دهند. تجار به کمک این سند می‌توانند حجم واردات را افزایش دهند. برای جلوگیری از گران‌فروشی، مفاسد اقتصادی و معضلات اقتصادی ارزش گمرکی کالاها کاملا ضروری است.

کد tsc چیست؟

کد tsc یک کد هشت رقمی است که انتهای هر ردیف از کالاها دیده می‌شود. چهار رقم اول این کد در جهان ثابت و یکسان است و چهار رقم دوم آن بر اساس قوانین و ضوابط مخصوص از طرق دولت تعیین می‌شود‌. در ارزش گمرکی کالاها این کد اهمیت بسزایی دارد و به آن کد شناسایی کالا می‌گویند.

 این کد به محموله‌های صادراتی و وارداتی تعلق می‌گیرد و کاربرد زیادی در طبقه‌بندی کالاها دارد. به کمک کد tsc می‌توان به تعرفه گمرکی کالاها دست پیدا کرد. نحوه محاسبه این کد اصول خاص خود را دارد. کالاهایی که این کد را ندارند به راحتی طبقه‌بندی نمی‌شوند و نمی‌توان ارزش آن‌ها را مشخص کرد.

کد tsc

روش محاسبه tsc

محاسبه ارزش گمرکی کالاها نیاز به تخصص دارد و کار هر کسی نیست. متخصصین این حوزه مسئولیت این کار حساس و مهم را به عهده گرفته‌اند. اگر tsc به درستی محاسبه نشود بین گمرک و صاحب کالا اختلاف ایجاد می‌شود. نحوه محاسبه به این صورت است که‌ ابتدا باید فاکتور خرید به گمرک ارائه شود تا به کمک آن بتوان ارزش واقعی کالا و نوع آن را مشخص کرد.

 ارزش گمرکی بر اساس قیمت کالا محاسبه می‌شود. فروشنده موظف است تا گواهی مبدا را همه جا در دست داشته باشد. اگر گمرک نتواند به کمک اسناد و مدارک tsc را مشخص کند خود وارد عمل می‌شود و ارزش کالا را تعیین می‌کند. اولین فاکتوری که برای محاسبه مورد توجه قرار می‌گیرد قیمت عمده کالا در کشور مبدا است.

حقوق ورودی و سایر هزینه‌ها از این قیمت کسر شده و ارزش گذاری انجام می‌شود. برای محاسبه روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهمترین آن‌ها ارزش معاملاتی کالاهای یکسان شده و مشابه، ارزش استنباطی و محاسباتی و بررسی معکوس است.

ارزش گذاری گمرکی خودروها چگونه است؟

ارزش گذاری گمرکی خودروها به صورت کاملا تخصصی و طبق قوانین انجام می‌شود. ارزش گمرکی خودروها با توجه به مدل و برند و قیمت آن‌ها مشخص می‌شود. این چالش بزرگی برای واردکنندگان خودرو است؛ چرا که باید به صورت کاملا دقیق ارزش گمرکی کالا را تعیین کنند. سازمان امور مالیاتی تعیین کننده ارزش گمرکی خودروها است.

ارزش گذاری بر اساس قوانین هر سال و بخشنامه‌های صادر شده طبق آن انجام می‌شود. ارزش گمرکی تعیین کننده مبلغ مالیات هر خودرو است. بازرگانانی که در کار واردات خودرو هستند باید علاوه بر پرداخت مالیات هزینه شماره گذاری، عوارض، بیمه و حمل و نقل را هم پرداخت کنند. اگر این مراحل به درستی انجام نشوند امکان واردات وجود ندارد.

سامانه الکترونیکی شناسه ارزش کالا

سامانه الکترونیکی شناسه ارزش کالا برای ردیابی ارزش کالا آن هم در زنجیره تأمین طراحی شده است. این یک سامانه هدفمند است که با هدف شناسایی ارزش کالاها در دسترس تجار قرار گرفته است. برای آشنایی با ارزش گمرکی کالاها باید ابتدا با این سامانه آشنا شوید. اطلاعات مربوط به هر کالا از طریق فناوری‌های مختلف مثل بارکد و Qr کد داخل این سامانه به ثبت می‌رسد.

 مصرف کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان برای دریافت اطلاعات هر کالا می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند. طراحی این سامانه کارهای گمرکی را سریع‌تر و آسان‌تر کرده است. برای استفاده از سامانه باید شناسه گمرکی کالا را وارد کنید تا بتواند به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

ارزش گمرکی کالا بخش مهمی از فرآیند صادرات و واردات است و بدون آن نمی‌توان ارزش نهایی کالا را مشخص کرد. برای تعیین این ارزش تمام تجار موظف هستند تا مدارک مورد نیاز مثل فاکتور خرید را به گمرک ارائه کنند. افرادی که اطلاع کافی در این رابطه ندارند می‌توانند با کارشناسان فعال ما در سایت گسیل مشاوره‌های لازم را انجام دهند. ما در فرآیند ارزش گذاری در کنار شما هستیم تا بتوانید پروسه صادرات و واردات را به خوبی پشت سر بگذارید.‌

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب