کد تعرفه گمرکی

کد تعرفه گمرکی

کد تعرفه گمرکی برای شناسایی هر کالا در تجارت بین‌الملل به‌کار گرفته می‌شود.

به عبارت دیگر هر کالایی که از مرز یک کشور عبور می‌کند، هویت منحصر به‌فردی دارد که آن را از سایر کالاها متمایز خواهد کرد و این همان کد تعرفه است.

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین گسیل کالا تماس بگیرید:

 با دانستن کد تعرفه گمرکی می‌توانید، ریسک‌های تجاری خود را کاهش دهید و واردات و صادرات کالای خود را سریع‌تر کنید. درصورتی که می‌خواهید اطلاعات کاملی از انواع کدهای تعرفه، کاربرد و چگونگی استفاده از آن به دست آورید تا انتهای محتوا همراه ما باشید.

اهمیت کد تعرفه گمرکی

یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از ثبت سفارش کالا، دریافت کد تعرفه گمرکی خواهد بود. اهمیت کد بر این است که صاحبان کسب و کارها قبل از هر اقدامی مطلع می‌شوند که کالای مورد نظر به چه مجوزهایی برای واردات و ترخیص نیاز دارد و میزان حق ورودی آن‌ها چقدر است.

علاوه‌بر این از مجاز یا غیرمجاز بودن کالاها نیز مطلع می‌شوند. این کدگذاری که به‌صورت بین المللی انجام می‌شود به‌علت کنترل تجارت‌های بین‌الملل و نظارت بر واردات و صادرات کالاها، اهمیت ویژه‌ای دارد که به تحقق اهداف اقتصادی کشورها نیز کمک می‌کند.

در مجموع باید گفت که واردات کالا یکی از رایج‌ترین راه‌های تامین نیازهای داخلی و توسعه اقتصادی کشورها است؛ اما برای این واردات باید مراحل قانونی و اداری خاصی طی شود که مهم‌ترین آن‌ها، تعیین کد تعرفه گمرکی خواهد بود. زیرا که با استفاده از آن، کالاها طبقه بندی و ارزش گذاری می‌شوند و می‌توان میزان عوارض گمرکی و سایر هزینه‌های واردات را محاسبه کرد.

اهمیت کد تعرفه گمرکی

انواع تعرفه گمرکی

باتوجه به سیاست‌های تجاری هر کشور، انواع مختلفی از تعرفه گمرکی در نظر گرفته می‌شود که به‌طور کلی به 4 دسته تقسیم می‌شوند. هر یک از این دسته‌ها سیاست‌های اقتصادی کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و دارای ویژگی‌های خاصی هستند که در این بخش برای شما آورده‌ایم.

1. تعرفه ‌های گمرکی بر اساس هدف

این تعرفه‌ها بسته به هدف و نوع کالایی که به آن تعلق می‌گیرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی 3 نوع اصلی آن می‌پردازیم:

  • تعرفه‌های مالی: هدف اصلی از این نوع تعرفه، تامین درآمد برای دولت و کمک به تامین هزینه‌های عمومی است. به عنوان مثال تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای لوکس مانند خودروهای خارجی یا محصولات الکترونیکی نمونه‌ای از تعرفه‌های مالی هستند.
  • تعرفه‌های حمایتی: هدف، حمایت از تولید کنندگان داخلی و صنایع نوپا در برابر رقابت کالاهای وارداتی است. به عبارت دیگر با افزایش هزینه واردات، کالاهای داخلی برای مصرف کنندگان جذاب‌تر می‌شود و تولید کنندگان داخلی رشد بیشتری می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به تعرفه گمرکی بر محصولات کشاورزی اشاره کرد.
  • تعرفه ارشادی: هدف از این تعرفه، هدایت تولید و مصرف به سمت کالاها و خدماتی که از نظر اجتماعی یا اقتصادی مطلوب‌تر هستند. به عبارت دیگر این تعرفه‌ها، ابزاری برای تشویق یا ترویج یک محصول خاص است که می‌توان از تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای برقی مثال زد.

2.تعرفه گمرکی از نظر مقام وضع کننده

تعرفه‌های گمرکی از لحاظ مقام وضع کننده به 2 دسته تقسیم می‌شوند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و دولت‌ها باتوجه به شرایط و اهداف خود، نوع مناسب تعرفه را انتخاب می‌کنند. این تعرفه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعرفه‌های مستقل: تعرفه‌های مستقل به‌صورت یک جانبه و بر اساس منافع و ملاحظات ملی از سوی کشور ذینفع تعیین می‌شود و کشور می‌تواند بدون هماهنگی با سایر کشورها، نرخ تعرفه‌ها را برای کالاهای مختلف تعیین کند. تعرفه گمرکی بر کالاهای وارداتی به ایران نمونه‌ای از تعرفه مستقل به شمار می‌آید.
  • تعرفه های قراردادی: در تعرفه‌های قراردادی 2 یا چند کشور با یکدیگر معاملات کالایی دارند و برای مدت زمان معینی مشخص می‌شود. این قراردادها، بیشتر جنبه ترویجی تجارت بین 2 کشور را دارد که تعرفه‌های ترجیحی هم در این دسته قرار می‌گیرند. تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمونه‌ای از این مورد است.

3. تعرفه ‌های گمرکی بر اساس شکل

بر اساس شکل، تعرفه‌های گمرکی به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • تعرفه واحد: در این نوع تعرفه، بدون توجه به نوع، ارزش یا مقدار کالا، نرخ مشخصی برای همه کالاها تعیین می‌شود. به عنوان مثال یک حقوق گمرکی ۴ درصدی برای انواع کالاها در نظر می‌گیرند.
  • تعرفه مرکب: نرخ تعرفه بر اساس ویژگی‌های مختلف کالا مانند نوع، ارزش مقدار و کشور مبدا تعیین می‌شود. بی‌شک دقت بیشتری در تعیین عوارض گمرکی در تعرفه‌های مرکب لحاظ می‌شود و امکان اعمال سیاست‌های تجاری متناسب با نوع کالا وجود دارد.

4. تعرفه گمرکی از نظر ماخذ محاسبه

تعرفه گمرکی بر اساس نحوه محاسبه و تعیین مبلغی که به عنوان عوارض باید پرداخت شود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در این قسمت برای شما آورده‌ایم:

  • تعرفه ارزشی: در این تعرفه، مبلغ عوارض گمرکی به‌صورت درصدی از ارزش گمرکی کالا محاسبه می‌شود که ارزش گمرکی کالا شامل قیمت، هزینه حمل و نقل، بیمه و سایر هزینه‌های مرتبط تا مرز گمرک است. به عنوان مثال ۱۰ درصد حقوق ورودی برای کالایی به ارزش ۱۰۰ دلار، 10 دلار خواهد بود.
  • تعرفه خاص یا مقداری: در این نوع تعرفه، مبلغ عوارض گمرکی به شکل مبلغ ثابتی برای هر واحد از کالا تعیین می‌شود. در این قسمت، تعداد واحدهای کالای وارداتی ضرب در نرخ تعرفه خاص می‌شود تا مبلغ عوارض گمرکی محاسبه شود. به عنوان مثال ۴۰۰ تومان حقوق ورودی برای هر کیلوگرم گندم.
  • تعرفه مرکب یا مختلط: گاهی برای محاسبه عوارض گمرکی از ترکیبی از تعرفه ارزشی و خاص استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیری بیشتری را برای دولت‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند سیاست‌های تجاری متنوعی را اعمال کنند.

انواع تعرفه گمرکی

کاربرد کد تعرفه گمرکی

کد تعرفه گمرکی کالای وارداتی که یک ابزار مهم در تجارت بین‌الملل است، طبقه‌بندی کالا را بر اساس نوع و ویژگی‌ها ارائه می‌دهد و در فرایندهای گمرکی و تجاری به کار می‌رود. در این قسمت کاربردهای کد گمرکی را برای شما آورده‌ایم:

  • گمرکات با استفاده از این کد می‌توانند به سرعت و به دقت، کالاها را شناسایی کنند که این امر باعث کاهش زمان برای ترخیص و جلوگیری از بروز خطاهای احتمالی است.
  • با داشتن کد تعرفه، کشورها می‌توانند داده‌های دقیقی از واردات و صادرات خود جمع‌آوری کنند و این اطلاعات به تحلیلگران اقتصادی کمک می‌کند تا روندهای تجاری را شناسایی و تصمیماتی مبنی بر همین داده‌ها اتخاذ کنند.
  • کد تعرفه گمرکی ابزاری برای مبارزه با قاچاق کالا است که با استفاده از این کد، گمرک می‌تواند نظارت بیشتری بر ورود و خروج کالاها به کشور داشته باشد و احتمال بروز قاچاق کاهش یابد.
  • با کمک کد گمرکی کشورها می‌توانند به راحتی با یکدیگر همکاری و ارتباط داشته باشند و اطلاعات تجاری را مبادله کنند.
  • یکی دیگر از کاربردهای کد تعرفه گمرکی تعیین میزان عوارض مالیات‌هایی است که باید روی کالاهای وارداتی و صادراتی پرداخت شود که هر کد با یک نرخ تعرفه مشخصی مرتبط است.

کاربرد کد تعرفه گمرکی

نحوه دریافت کد تعرفه گمرکی

به طور سالانه در هر کشوری قانونی برای حقوق، عوارض و کد تعرفه گمرکی قید می‌شود که یک فرایند چند مرحله‌ای است و نیاز به دقت و اطلاعات کافی دارد. با شناخت درست از سیستم کدگذاری و استفاده از منابع آنلاین می‌توانید این فرایند را به راحتی انجام دهید تا از بروز مشکلات گمرکی در آینده جلوگیری کنید. برای دریافت این کد می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به وب سایت ایران کد، مراجعه کرده و نام محصول یا توضیحات کامل کالای مورد نظر که به‌دنبال کد تعرفه گمرکی آن هستید را وارد کنید.
  2. سپس لیستی از محصولات مرتبط برای شما نمایش داده می‌شود که روی بخش جایگاه در ساختار ایران کد کلیک کنید.
  3. در این قسمت کد تعرفه گمرکی و توضیحات مربوطه برای شما نمایش داده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌ صادرات کالا برای موفقیت در بازارهای جهانی، نیازمند شناخت دقیق قوانین و مقرراتی گمرکی کشور مقصد است. به همین دلیل کد تعرفه گمرکی در این شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و توصیه می‌شود که قبل از شروع صادرات، نسبت به تعیین کد تعرفه کالاهای خود اقدام کنند. در این خصوص می‌توان گفت بسیاری از کارشناسان، مشاوره‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

ترخیص کالا با استفاده از کد تعرفه گمرکی

ترخیص کالا فرایندی است که به‌طور مستقیم به کد تعرفه گمرکی مرتبط می‌شود. در این قسمت مراحل ترخیص کالا را با استفاده از این کد بررسی می‌کنیم:

  1. آماده سازی مدارک: قبل از ورود کالا به کشور، تجار باید مدارک لازم را جمع‌آوری کنند که این مدارک شامل فاکتور تجاری، بارنامه، گواهی مبدا و مشخصات فنی کالا است. البته تمامی این مدارک باید با کد تعرفه مطابقت داشته باشند تا روند ترخیص به راحتی انجام گیرد.
  2. تعیین کد تعرفه: پس از جمع‌آوری مدارک و آماده سازی آن‌ها باید کد تعرفه مناسب برای کالا مشخص شود. در این مرحله نیاز به مشاوره با کارشناسان گمرکی دارید که انتخاب کد تعرفه نادرست، می‌تواند منجر به مشکلات قانونی یا تعرفه‌های بالاتر شود.
  3. ثبت نام در سیستم گمرکی: بسیاری از کشورها نیاز به ثبت نام در این سیستم‌ها دارند که باید اطلاعات خود و کالاها را در این سیستم‌ها وارد کنند. این مرحله شامل ارسال مدارک و اطلاعات مربوط به کد تعرفه نیز می‌شود.
  4. پرداخت عوارض گمرکی: پس از تایید مدارک و اطلاعات، تجار باید عوارض مالیات‌های مربوط به کالاها را پرداخت کنند که میزان این عوارض، بسته به کد تعرفه گمرکی و ارزش کالا دارد.
  5. بازرسی و تایید: بسیاری از کالاها ممکن است، نیاز به بازرسی فیزیکی داشته باشند که در این مرحله افرادی از گمرک، کالا را بررسی کرده و درصورت تایید اجازه ترخیص را صادر می‌کنند.

خرید نایلون از جمله فعالیت‌های رایج در صنایع مختلف محسوب می‌شود که برای واردات آن یا خارج کردن از کشور باید به قوانین و مقررات گمرکی توجه ویژه‌ای داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این قوانین، تعیین کد تعرفه گمرکی برای نایلون است که با کمک این کد می‌توانید آن را در سیستم‌های گمرکی طبقه بندی کرده و میزان عوارض گمرکی، مالیات و سایر هزینه‌های واردات را محاسبه کنید.

ترخیص کالا با استفاده از کد تعرفه گمرکی

محاسبه تعرفه گمرکی HS code

تعرفه گمرکی به عنوان مبلغی که برای ورود کالا به کشور یا خارج از آن کشور دریافت می‌شود، تاثیر زیادی بر قیمت نهایی کالا و تصمیم‌گیری‌های تاجران دارد. نحوه محاسبه تعرفه گمرکی به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  • برای محاسبه حقوق گمرکی ابتدا باید ارزش کالا را در قیمت ارز و ماخذ ضرب کنیم.
  • سپس ارزش افزوده را محاسبه می‌کنیم که باید تفاوت قیمت‌های سال را در نظر بگیریم.
  • در این مرحله ارزش افزوده را در حقوق گمرکی ضرب و با قیمت کالا جمع می‌کنیم که وزارت راه از این مقدار ۱۰ درصد را کم کرده و حاصل به دست آمده را در قیمت ارز ضرب می‌کند.
  • البته هزینه‌های انبارداری، تخلیه، بارگیری، کرایه کشور وارد کننده یا صادر کننده همگی بر مبلغ نهایی تاثیرگذار هستند.

سخن پایانی

داشتن اطلاعاتی از کد تعرفه گمرکی در دنیای تجارت اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا که این کد به عنوان گذرنامه کالاها شناخته می‌شود و می‌توانید ازطریق آن تجارت خود را با اطمینان بیشتری پیش ببرید. ازآن‌جا که تعیین دقیق کد تعرفه، نیازمند دقت و تخصص است، توصیه می‌کنیم به سایت گسیل کالای شرق مراجعه کنید.

مشاوران این مجموعه با دانش و تجربه خود به شما کمک می‌کنند تا از بروز هرگونه مشکل در فرایند گمرکی جلوگیری شود. درضمن اگر که سوالی در این موضوع داشتید در بخش نظرات و کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب